© Istock

Rødbedesaft er sund doping

Ny forskning viser, at rødbedesaft kan forbedre din præstation betydeligt – uanset om du er motionist eller eliteatlet. Gevinsten opnår du allerede få timer efter, at du har drukket den blodrøde drik.

11. juli 2013

Rødbedesaft er det helt nye buzzword blandt løbere, cykelryttere, triatleter og andre, der skal levere en præstation, som er afhængig af deres udholdenhed og iltoptagelse.

Mere og mere forskning viser nemlig, at rødbedesaft indeholder stoffer, som forbedrer præstationen næsten lige så meget som det farlige og forbudte dopingpræparat EPO.

Så meget rødbedesaft skal du drikke

De fleste nye undersøgelser er foretaget med færdiglavet rødbedesaft, som testpersonerne dagligt indtog en halv liter af. Efter seks dage testede forskerne så effekten.

Det betyder dog ikke, at du nødvendigvis behøver hælde rødbedesaft i dig den ene dag efter den anden. Friske rødbeder kan fx sagtens erstatte juicen. Samtidig er der lavet studier, hvor deltagerne blot fik en halv liter rødbedejuice nogle timer før testen, og det var nok til at forbedre resultaterne betydeligt.

På det seneste er der desuden fremkommet produkter, hvor man anvender et koncentrat af rødbedens aktive komponenter. Det gælder først og fremmest nitrat, som i kroppen omdannes til stoffet nitrit, der får blodkarrene til at slappe af og letter optagelsen af ilt fra blodet til de arbejdende celler.

Hvad er rødbede godt for? Find ud af det her.

Log ind og læs hele artiklen om rødbedesafts mirakelvirkning her:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: