© iStockphoto

Så meget protein har løbere brug for

Ny forskning viser, at langdistanceløbere har brug for mere protein til at reparere de ødelagte muskler, end man hidtil har troet.

27. juni 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Det er traditionelt set styrketræningsfolket, der er gået mest op i deres daglige proteinindtag, men nu er det på tide, at også løberne sætter fokus på kroppens byggesten.

Ny forskning fra University of Toronto viser nemlig, at løbere bør indtage mere protein, end de gængse anbefalinger hidtil har tilsagt.

Tre dage med 10, 5 og 20 km løb

I et forsøg satte de canadiske forskere seks trænede langdistanceløbere til at gennemføre tre træningspas på henholdsvis 10, 5 og 20 km på tre hinanden følgende dage.

Forskerne gav løberne en kost med forskellige mængder protein, og ved hjælp af en ny teknik, hvor en aminosyre kobles med en kulstofisotop, kunne forskerne måle, hvor meget af proteinen, løberne kunne optage, og dermed om de fik nok protein.

Langdistanceløbere skal have mere protein

Resultatet viste, at løberne i snit havde behov for mellem 1,65-1,83 g protein pr. kg kropsvægt efter tredjedagens 20 km.

Det anbefalede daglige indtag for protein er 0,83 g pr. kg kropsvægt for ikke-aktive personer, mens udholdenhedsatleter typisk bliver anbefalet 1,2-1,4 g protein pr. kg kropsvægt dagligt.

På baggrund af studiet anbefaler de canadiske forskere derfor, at proteinmængden for udholdenhedsatleter sættes op til 1,85 g pr. kg kropsvægt på dage, hvor deres træningsvolumen er højt.

Hvor meget protein har du brug for? Beregn dit protein-behov her.

Kilde: PLoS ONE

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: