© Colourbox

Se hvordan du skal spise inden træning

Din viden om løbetræning er stor, men hvor stor en viden har du, når det handler om løb og kost?

12. september 2014 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer.

Du har helt styr på planlægningen og udførelsen af din løbetræning, og du løber uden tvivl både stærkt og langt. Men, har du lige så meget styr på din viden om om den rette kost og ernæring som supplement til træningen?

Kan du fx svare rigtigt på følgende spørgsmål?

En smoothie med masser af blåbær nedsætter muskelømheden, hvis du tager den?

1. 2-3 timer før træning. 2. Under træning. 3. Umiddelbart efter træning.

Det rigtige svar: 2-3 timer før træning.

I en newzealandsk undersøgelse lod forskerne halvdelen af en gruppe forsøgspersoner drikke en stor blåbærsmoothie et par timer inden et krævende træningspas. Det viste sig, at indtaget af smoothien 2-3 timer før strabadserne resulterede i mindsket ømhed halvandet til to døgn efter belastningen.

Interessant er, at indtag af blåbær og andre kilder til kraftfulde antioxidanter umiddelbart efter træning virker stik modsat. Her kan restitutionen ligefrem hæmmes af de styrkende stoffer. Forskere mener, at bærrene undertrykker kroppens eget immunforsvar og herved gør mere skade end gavn.

Det skal du spise inden træning

Download PDF'en her og få de 9 andre vigtige kostråd.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: