© Colourbox

Skal man altid have protein?

Jeg styrketræner 3 gange om ugen og indtager bagefter proteinpulver. Desuden svømmer jeg hver morgen. Bør jeg tage ekstra proteintilskud for ikke at tabe muskelmasse ved at svømme?

Nej, det er ikke nødvendigt. Flere undersøgelser har ganske vist dokumenteret, at du restituerer bedre, hvis du lige efter træning indtager 0,25 gram protein og 0,5-0,75 gram kulhydrat pr. kilo kropsvægt. Det får du fx ved at putte en måleskefuld proteinpulver i 4-5 dl appelsinjuice.

Men efter almindelig svømmetræning er det ikke nødvendigt. Som tommelfingerregel er et eftertræningsmåltid kun virkelig påkrævet, når du har gået til grænsen af din ydeevne – med tilsvarende stor muskelødelæggelse til følge. Det kan fx være tung styrketræning, hårde intervaller i svømmehallen eller en lang og udmarvende løbetur.

For de fleste motionsløbere vil en tur i svømmehallen eller en almindelig løbetur således ikke betyde, at de hurtigst muligt skal have protein og kulhydrat. Her dækker dagens almindelige måltider kroppens behov for næringsstoffer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: