Spinat gør dig mere udholdende

Skovler du et par tallerkner spinat indenbords i dagene op til en vigtig konkurrence, løfter du din præstation.

19. april 2011

Skipper Skræk havde måske fat i den lange ende. Spinat har i et studie fra Karolinska Institutet i Sverige vist sig at kunne øge præstationsevnen under træning. Det skyldes det høje indhold af uorganisk nitrat – et mineral, der bl.a. også findes i rødbeder.

Uorganisk nitrat gør muskelcellernes energistationer, mitokondrierne, mere effektive og reducerer derfor kroppens iltbehov under fysisk aktivitet. Du kan derfor træne længere og hårdere, inden du går kold. Undersøgelserne tyder på, at effekten slår igennem allerede efter 3 dage med højt nitratindtag.

Boost dit immunforsvar med spinat.

Der skal 2-3 rødbeder eller en tallerkenfuld rå spinatblade om dagen til for at opnå en effekt. Forskerne løfter dog en lettere advarende pegefinger, da man ikke kender langtidseffekten af et stort indtag af uorganisk nitrat.

Her finder du den uorganiske nitrat

Spinat, kartofler, kål, salat, rødbeder, selleri og fennikel.

Source #Cell Metabolism

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: