Spis klogt - træn bedre Kosten er afgørende for, om du kan træne effektivt eller om mavekneb, mangel på energi eller lignende vil slå benene væk under dig.

Spis klogt - træn bedre

Lavt blodsukker, sure opstød, sidestik. Forkert kost kan sabotere selv de bedste intentioner om at træne. Se her, hvordan du spiser optimalt, når du vil træne inden morgenmaden, om formiddagen, om eftermiddagen eller efter aftensmaden.

4. juli 2013 af Martin Kreutzer

For den professionelle atlet er

kost

nærmest en religion, fordi forskellen mellem succes og fiasko i høj grad afgøres ved køkkenbordet. Den almindelige motionist kan heldigvis tage lidt mere afslappet på sin kost, men fælles for dem begge er, at maden skal levere en passende mængde brændstof til træningen – uden at ligge tungt og kvalmende i mavesækken.

Forsøger du at træne på utilstrækkelige energidepoter, mærker du det som regel først efter et stykke tid. Her begynder hjernen at forsvare sig mod dit dalende blodsukker ved at lade træthedssignaler strømme ud i musklerne, og du får tunge ben.

Løsningen er heldigvis simpel, for det gælder om at spise et strategisk måltid, før du går i gang med at træne. Og skal du ud på en lang træningstur, kan det være nødvendigt at medbringe noget ekstra energi.

Log ind, download artiklen og se, hvordan du spiser optimalt, hvis du vil træne om morgenen, sidst på formiddagen, sidst på eftermiddagen eller efter aftensmaden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: