Spis protein før løb

Proteiner inden træning styrker udholdenheden.

8. august 2011

Drop pastaen, og prop dig med proteiner i stedet. Kulhydrater fra fx pasta, brød og ris har længe været det brændstof, løbere, cykelryttere og andre udholdenhedsatleter fyldte i tanken i forbindelse med konkurrencer.

Et nyt studie fra University of Stirling tyder imidlertid på, at de mange kulhydrater bør suppleres med masser af protein.

Forskerne opdelte en gruppe veltrænede cykelryttere i 2 grupper. Den første gruppe havde et helt normalt proteinindtag, mens den anden gruppe spiste ekstra meget protein. Forsøget viste, at de cykelryttere, der spiste meget protein, klarede sig bedre i udholdenhedstest, og at de samtidig følte sig i bedre humør og mindre trætte efter træningen.

Gode proteinkilder

Det er vigtigt, at der er gode proteinkilder til alle dine måltider. Gode proteinholdige fødevarer er:

  • Æg, ost og mælk
  • Bælgfrugter som ærter, linser og diverse bønner (ikke grønne)
  • Fisk, fx dåsetun, laks og makrel
  • Kød fra fjerkræ
  • Kød fra svin, okse, lam m.m.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vælger du feriested efter træningsmulighederne?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: