Spring morgenmaden over inden træning

Du kan med fordel skippe morgenmaden, inden du træner og dermed øge din fedtforbrænding med 20 procent, viser ny opsigtsvækkende forskning.

27. maj 2014

Spring morgenmaden over og få bedre udbytte af din træning. Det lyder ikke umiddelbart som noget fra træningshåndbogens ABC. Men det er ikke desto mindre resultatet af et forskningsprojekt fra Northumbria University i Newcastle.

Her fulgte forskerne en testgruppe, som gennem en periode skiftevis morgentrænede på tom mave og efter et morgenmåltid. Efter hver træning fik testløberne en kakaomilkshake og en pastaret, og i løbet af dagen blev testpersonernes fedtforbrænding så målt.

Her viste det sig, at deltagerne på dagene uden morgenmad øgede fedtforbrændingen med ca. 20 pct. resten af dagen. – At tallet er så stort, overraskede os, siger Emma Stevenson fra Northumbria University.

– Vi ved ikke, om der er en negativ effekt på lang sigt, eller hvordan kroppen reagerer, hvis man træner meget hårdt i lang tid uden at have spist først. Men som et boost til at forbrænde fedt vil man med fordel kunne morgentræne, før man spiser morgenmad, slår hun fast.

SPIS EFTER TRÆNING

Dropper du morgenmaden, er det vigtigt at spise efter træning. Og spis helst inden for en halv time – på den måde sætter du turbo på din restitution. Sørg for både at få protein og kulhydrater. Spis fx en grovbolle med kødpålæg eller en portion havregryn med mælk.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: