Styrketræning

Kredsløbstræning gavner primært kalorieforbruget, mens du er aktiv, mens styrketræning også har afgørende betydning for forbrændingen i hvile.

2. september 2011

Derfor virker det

Kredsløbstræning gavner primært kalorieforbruget, mens du er aktiv, mens styrketræning også har afgørende betydning for forbrændingen i hvile. Selvfølgelig forbrænder du også lidt, mens du træner, men gevinsten ligger i den ændrede fysik. Styrketræning giver dig større muskelmasse. Med den følger en større proteinmasse og dermed en større proteinomsætning i musklerne. Erstatter du 5 kg fedt med 5 kg muskler, løfter du forbrændingen med ca. 50 kcal/dag.

Så meget skal der til

Dit træningspas skal primært være rettet mod de store muskler i ryg, ben og baller. Træn hver gruppe med 3 sæt adskilt af korte pauser. I sidste sæt skal du føle dig helt brugt, da musklerne skal udfordres ud over deres grænse.

Gode alternativer

Dyrk en ny motionsform, der hiver fat i muskler, som du ikke er vant til at træne. Så vil du opleve dem vokse. Det kan fx være kajak eller roning for overkroppen. Det kan også være crossfit, der tilgodeser hele kroppen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: