© Colourbox

1 kg grøntsager på én dag

Vi skal spise masser af frugt og grønt for vores sundheds skyld. Ihvertfald 600 gram om dagen, lyder rådet. Men du kan faktisk ganske nemt gøre det endnu bedre, og få meget mere af de sunde sager – uden at tænke så meget over det. Se her ...

30. april 2014 af Martin Kreutzer

Du kender helt sikkert kostråds-sloganet “6 om dagen”. Men mange kosteksperter er slet ikke i tvivl om, at 600 gram frugt og grønt dagligt er alt for lidt.

Vi skal nærmere spise et kilo – af hensyn til vores immunforsvar og sundhed. Her får du inspiration til en dagsmenu, der let sikrer dig mindst ét kilo grønt sundhedsinput – uden at du behøver tænke specielt over det.

Dagsmenu med over 1 kg grøntsager
Morgenmad

Scrambled eggs af 2-3 æg med en halv rød peberfrugt, et par tomater og et stykke agurk. Supplér med en skive rugbrød for at blive anstændigt mæt. I ALT: 200 G

Formiddag

4-6 snackgulerødder/ et godt bundt snittede gulerodsstave eller en banan. I ALT: 100 G

Frokost

En hel avocado med 100 gram rejer og en skive rugbrød til. Supplér med en appelsin, et æble eller 100-125 g anden frisk frugt. I ALT: 250 G

Eftermiddag

Et par håndfulde rosiner, samlet 30-35 g (de tørrede rosiner tæller 5 gange deres egen vægt og dermed for 150 g frisk frugt) sammen med 15-20 mandler. I ALT: 150 G

Aftensmad

2/3 pose wokgrønsager vippet ned over 150 g lynstegt kød og tilsat 40-50 g kogte fuldkornsnudler. I ALT: 300 G

Sen aften

1,5 dl skyr eller kvark med 100 g frosne bær rørt ned i og eventuelt lidt finthakket mørk chokolade på toppen. I ALT: 150 G

SAMLET DAGSMENU:

1,150 KG

Log ind her og find inspiration til flere "grønne" dagsmenuer

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: