Fødevarekilder til sundt fedt
© iStock

10 grunde: Derfor skal vi have fedt

Efterdønningerne af 90'ernes store fedtforskrækkelse rumsterer stadig, selvom forskere for længst har erkendt, at vores kroppe har brug for fedt. Vi giver dig 10 gode grunde til at spise fedt.

8. maj 2017 af Martin Kreutzer

10 grunde til at vi skal have fedt

1. Bygger nye hjerneceller

Fedt er for hjernen, hvad proteinerne er for musklerne. Bruger du hovedet meget, bygger du især om natten friske hjerneceller som erstatning for dem, du smadrede i løbet af dagen.

2. Trækker vitaminerne ud

Fedt fremmer optagelsen af vitaminer og mikroskopiske plantestoffer. Blandt andet A- og D-vitamin er fedtopløselige, og din evne til at hive dem ud af måltidet står og falder med, om der er fedt til stede.

3. Giver hurtigere mæthed

Får kroppen nok essentielle fedtsyrer, kvitterer den, ved at mætheden sætter hurtigere ind. Fedt i maden holder også dit blodsukker stabilt ved at bremse optagelsen af måltidets kulhydrater.

4. Gør huden flottere

Sundt fedt øger hudcellernes fugtighedsoptagelse og holder vandet inde, så huden ikke tørrer ud. Samtidig sørger fedtet for, at der er et godt flow af næring og affald ind og ud af cellerne. 

5. Booster immunforsvaret

Særligt omega-3 og enkelt-umættet fedt sætter turbo på dit immunforsvar, så det bedre bekæmper inflammation. Dette kan både værne mod livsstilssygdomme og få bugt med overbelastningsskader.

6. Fuldender smagen

Generelt sørger fedt i maden for en mere helstøbt smagsoplevelse. Smagen fordeler sig rundt i ganen, når der er fedt i maden – det er derfor, at en lille sjat fløde gør underværker for sovsen. 

7. Giver træningspower

Fedtet i dine muskler udgør fortrinligt brændstof på de lange træningsture og i konkurrencer. Undersøgelser viser faktisk, at toptrimmede atleter har mere fedt i musklerne end almindelige motionister.

8. Hjælper kolesterolet

Kolesterolet i dit blod cirkulerer omkring sammen med fedt, der holder det flydende. Kolesterol er både en vigtig ingrediens i opbygningen af hormoner og indgår i cellemembranens struktur.

9. Modvirker underernæring

Hos personer med manglende appetit er fedtet genialt, fordi det pr. gram rummer dobbelt så mange kalorier som kulhydrat og protein. En sjat smør eller olie løfter derfor masser af kalorier ind i måltidet.

10. Skaber en kaloriereserve

Kropsfedtet er vores energikilde til perioder med mangelfuld næringstilførsel. Sjældent et problem herhjemme, men andre steder i verden er denne kaloriereserve afgørende for menneskets overlevelse. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: