Hænder fulde af sukkerknalder

Man lever fint uden sukker. Men det kan være svært at styre helt uden om det søde stads. En sund og balanceret kost indeholder maksimalt 50-60 gram sukker om dagen for en gennemsnitlig voksen. 

© iStock

10 overraskende fødevarer, der er propfyldt med sukker

Vær påpasselig med, hvilke forarbejdede fødevarer, du lægger i kurven. Disse 10 produkter virker umiddelbart harmløse, men i virkeligheden indeholder de massive mængder tilsat sukker.

27. marts 2017 af Martin Kreutzer

Du ved med garanti alt om, at sukker i maden er lig med tomme, fedende kalorier, og at slik og sodavand er nogle af de helt store syndere. Men er du også klar over, hvor mange andre umiddelbart harmløse produkter der gemmer på massive mængder tilsat sukker? Vi har sat luppen på en stribe af de grummeste syndere i hverdagen.

10 skjulte sukkerbomber

1. Saucer og dressinger

Thousand island, ketchup, barbecuesauce og alle de andre henter en stor del af smagen fra tilsat sukker. Det er særlig problematisk i de saucer, som vi bruger mest af, fx ketchuppen, som vi pøser ud over maden, eller i salatdressingen, der giver lidt saft og kraft til en ellers kedelig salat. Det er ikke usædvanligt at finde 10-15 gram sukker i 1 dl almindelig salatdressing og 25-30 gram sukker i den mest sukkerspeedede ketchup.

Sukkerskurke-rating: 4/6

(1 er bedst, 6 er værst – vurderet ud fra, hvor meget man typisk indtager ad gangen)

2. Færdigbagte boller og brød

Brødblandinger og færdigbagte brød er til tider godt ‘spiffet op’ med tilsat sukker. Især når det kommer til boller og hotdogbrød, er det helt almindeligt at finde omkring 5 gram sukker pr. 100 gram brød. Selv grovbollerne kan ikke sige sig fri for lige at have fået tilsat en skefuld sukker, mens man i de fleste rugbrød nøjes med den halve mængde.

Sukkerskurke-rating: 1/6

3. Rødkål på glas, karrysild og makrel i tomat

Konserves er ikke blot madvarer, der gennem varmebehandling er gjort langtidsholdbare. Ofte smider producenterne også en ordentlig spandfuld sukker i for at kompensere for den tabte smag. Hvor meget der bruges, er enormt forskelligt. Du kan fx finde makrel i tomat, der er helt sukkerfri, og andre, hvor der er mere end en teskefuld i en enkelt lille dåse. Når det gælder rødkål, er du lidt mere sikker på at få din daglige sukkerdosis tilfredsstillet. Her er det nemlig helt almindeligt at hælde en spiseske (15 gram) sukker i 100 gram af varen. Asier, sild, agurker og lignende ligger også ofte i en sukkerlage, men da det meste af denne forbliver i glasset, er sukkerbelastningen mindre slem, end varedeklara­tionen indikerer.

Sukkerskurke-rating: 2/6

4. Frosne bær

Bær fra fryseren er en nem vej til at få sundhedssprudlende frugt i yoghurten. Tjek dog lige varedeklarationen, for mange bær er overdænget med sukker, der gør, at de sunde bær får følgeskab af en masse tomme kalorier. I flere tilfælde er der faktisk tilsat lige så meget sukker, som du finder i en sodavand (10-11 gram pr. 100 gram), og resultatet er, at kalorieindholdet fordobles.

Sukkerskurke-rating: 3/6

5.  Energidrik

I sportsenergidrikke er der typisk 50-75 gram sukker pr. liter, hvilket i runde tal betyder, at man drikker halvdelen af de forbrændte kalorier op igen. Vil du bare have smag og salte, så smid i stedet en elektrolyttablet i vandet. Red Bull & co. er den anden gruppe drikke, der både giver energi og spandevis af sukker. En uskyldig lille dåse på 250 ml indeholder over halvanden spiseske (27 gram) sukker.

Sukkerskurke-rating: 6/6

6. Pasta­sauce

Laver du en pastasauce af flåede tomater, er der ingen problemer, men mange færdige pastasaucer er lige blevet piftet op med en portion sukker. I flere tilfælde halvanden teske sukker (7 gram) pr. 100 gram.

Sukkerskurke-rating: 1/6

7. Cornflakes

Strør du også sukker på dine cornflakes for at give dem lidt tiltrængt smag? Så velkommen i klubben. Det er dog grotesk, at flagerne behøver ekstra sukker for at glide ned, da de sprøde flager i forvejen rummer halvanden teske (8 gram) sukker pr. 100 gram. Producenterne nedtoner ofte de barske realiteter ved at slå på indholdet pr. portion, men seriøst, hvem nøjes med 30 gram cornflakes?

Sukkerskurke-rating: 3/6

8. Marmelade og syltetøj

Selvom det grundlæggende er sundt at spise blåbær, solbær, jordbær, og hvad der ellers gemmer sig i glasset, så er marmelade bare ikke den optimale vej til sundhed og styrke. Sukkerindholdet svinger fra 40 til 60 gram sukker pr. 100 gram. Lad dig ikke narre af anprisninger som “uden tilsat sukker”. Ofte tilsætter producenten blot frugtsukker, der er udvundet af bær eller druer, men er akkurat lige så skidt som almindeligt tilsat sukker. Så tjek deklarationen. En duks i marmeladeverdenen bør ligge et godt stykke under 50 gram sukker pr. 100 gram.

Sukkerskurke-rating: 3/6

9. Mælkeerstattere

Den almindelige komælk oplever stigende konkurrence fra erstatningsdrikke baseret på ris, havre og soja. Medmindre du ikke tåler mælken, er de dog ringere valg, for mens komælk indeholder 5 pct. sukker (og 3,5 g muskelopbyggende protein), så finder du i risdrik 6-10 pct. sukker og næsten ingen proteiner. Havredrik klarer sig lidt bedre, men er ligeledes proteinfattig. Ernæringsmæssigt kommer sojadrikken tættest på mælken, og den fås tilmed i en sukkerfri variant (som de fleste dog nok vil finde lidt flad i smagen).

Sukkerskurke-rating: 2/6

10. Frugtyoghurt

Der skiltes med pære, fersken, jordbær og mange andre sunde sager på emballagen. Men inde bag facaden gemmer der sig mere sukker, end man regner med. De fleste frugt­yoghurter indeholder både 5 pct. naturligt forekommende mælkesukker og 5-6 pct. tilsat sukker. Det katapulterer dem op på niveau med en sodavand.

Sukkerskurke-rating: 4/6

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: