5 genveje til mindre salt og mere smag

Vil du mindske dit saltforbrug, gælder det om at sætte ind på 2 fronter på samme tid. Skær ned på dit saltdrysseri, og hold øje med skjult salt i madvarerne.

31. august 2011

Det er nemlig især den sidste del, som for alvor kan være svær – og det kræver en målrettet indsats ved indkøbskurven.

  1. Lav mad fra bunden Halvfabrikata og industrielle færdigretter er ofte fyldt med salt. Så der er god grund til at undgå disse så vidt muligt. Prioritér i stedet at lave tingene fra grunden. Det er også både hyggeligere og smager bedre.

  2. Brug soja Selvom sojasauce ligger højt på listen ved siden af, indeholder det 40 procent mindre natrium end salt. Brug fx sojaen til at marinere kødstykker som kyllingebryst eller til at 'salte' med i fx wokretter.

  3. Smag mere Sluk tv'et, fjern avisen, og koncentrér dig om det, du spiser. Forstyrrende elementer gør dig meget mindre opmærksom på at smage.

  4. Smag først på maden Det er en dårlig vane, at vi automatisk poster ekstra salt på maden. Så smag derfor altid på den, inden du drysser ekstra salt på.

  5. Væn dig til mindre salt Smagsløgene vænner sig til smagen af salt. Derfor skal du gradvist skære ned og lære at spise mindre salt. Det tager lidt tid, men det virker.

De slemme saltskurke

  • Sojasauce 5,7 gram natrium pr. 100 gram.

  • Spegesild 5,4 gram natrium pr. 100 gram.

  • Sorte oliven 3,3 gram natrium pr. 100 gram.

  • Røget skinke 2,4 gram natrium pr. 100 gram.

  • Gravad laks 1,9 gram natrium pr. 100 gram.

  • Spegepølse 1,9 gram natrium pr. 100 gram.

  • Revet parmesan 1,9 gram natrium pr. 100 gram.

  • Fetaost 1,6 gram natrium pr. 100 gram.

  • Hummer, konserves 1,2 gram natrium pr. 100 gram.

  • Tomatketchup 1,1 gram natrium pr. 100 gram.

  • Almindelig skæreost 0,8 gram natrium pr. 100 gram.

  • Thousand island-dressing 0,7 gram natrium pr. 100 gram.

  • Digestive-kiks 0,6 gram natrium pr. 100 gram.

  • Kartoffelchips 0,6 gram natrium pr. 100 gram.

  • Tun i vand 0,6 gram natrium pr. 100 gram.

  • Fuldkornsrugbrød 0,6 gram natrium pr. 100 gram.

  • Croissant 0,6 gram natrium pr. 100 gram.

  • Saltlakrids 0,5 gram natrium pr. 100 gram.

  • Peanuts 0,5 gram natrium pr. 100 gram.

  • Cornflakes 0,5 gram natrium pr. 100 gram.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: