Mand er glad og tager sig til maven
© iStock

5 overraskende fødevarer, der sikrer ro i maven

Føler du ubehag i maven, efter du har spist? Så bør du måske erstatte nogle af fødevarerne med disse sunde alternativer.

7. august 2017 af Martin Kreutzer

Spis dig til en mave i topform

Glæden ved et godt måltid kan hurtigt fordufte, hvis maven gør oprør over det, du har spist. Ved at vælge de rette fødevarer og fravælge de værste mavesyndere kan du fremme de gode tarmbakterier, sikre en velfungerende fordøjelse og få maven på ret køl. Her er 5 sunde fødevarer, der sikrer ro i maven – og de typiske valg, som mavevinderne med fordel kan erstatte.

1. Kyllingebryst

Lyst fjerkræ er forholdsvis nemt at fordøje, især når det er kogt. Det kan du udnytte, hvis du gerne vil have et ordentligt skud proteiner, der ligger let i maven. Det egner sig fx storartet til måltider, hvor du hurtigst muligt ønsker at være klar til en omgang solid træning.

Spis det i stedet for rødt kød, som er anderledes fordøjelseskrævende og derfor ligger tungt og længe i maven. I al den tid bindes der blod til fordøjelsessystemet, og resultatet er mindre ilt til hjerne og muskler. Skal du ud at træne efter måltidet, er det ekstra problematisk, at der går adskillige timer, før maven er tom nok til, at du kan træne uden gener.

2. Spidskål

Spidskålen er rent guf for maven, når du bruger den i stedet for de slappe salater, der ofte havner på middagsbordet. Fibrene i kålen giver fordøjelsessystemet noget at arbejde med og sikrer, at tarmene har lettere ved at pumpe den fordøjede mad igennem. Fibrene skaber et luftigt miljø, som gør, at fordøjelsesenzymerne lettere kan komme ind og få fat i den mad, du spiser.

Spis den i stedet for iceberg og hovedsalat, der er blottede for fibre og falder sammen til det rene ingenting nede i din mave. Du kan også blande fintsnittet spidskål med din pasta og herved fjerne noget af pastaens klæge tyngde.

3. Mynte

Krydderurten indeholder æteriske olier, som medvirker til at give mynten sin delikate smag, men samtidig har vist sig at kunne berolige tarmens vægge, der slapper af og reagerer ‘venligt’ på den mad, du spiser. Den egenskab deler mynten med andre kilder til æteriske olier, som koriander, oregano, basilikum og ingefær. Væn dig derfor til at bruge dem rundhåndet i din madlavning.

Spis den i stedet for salt og peber – eller i hvert fald som et supplement, når du smager maden til. Salt og peber rummer ikke noget, der gavner maven, så spar lidt på dem, og skru op for de fordøjelsesfremmende krydderurter.

4. Quinoa

De sydamerikanske frø bobler nærmest over af sunde stoffer, heriblandt omega-3-fedtsyrer, proteiner, mineraler og en masse andet godt. Mavemæssigt er frøene geniale på grund af det fornemme indhold af kostfibre, som gør, at tarmen har noget at arbejde med. Værdien af fibrene deler quinoa med fuldkornspasta, men modsat pastaen er frøene her fri for proteinstoffet gluten, som kan provokere maven hos nogle mennesker.

Spis dem i stedet for nudler i salaten. Nudler er typisk lavet på helt almindelig poleret hvede, der er så godt som blottet for fibre. Selvom du vælger fuldkornsnudler, som er mere fiberrige, så indeholder de stadig gluten og kan derfor være uvenlige ved maven.

5. Asparges

Det er en særlig fibertype, inulin, der gør asparges til uforlignelig mavemad. Inulin deler de almindelige kostfibres evne til at sætte gang i fordøjelsen, og som en ekstra gevinst har inulin en særlig gunstig indvirkning på tarmens bakterier. Sidstnævnte skyldes, at inulinfibrene giver næring til bakterierne længst nede i tyktarmen, hvor de færreste af madens øvrige næringsstoffer når ned, da de optages til blodbanen på et tidligere stadie. Ved nedbrydningen af inulin dannes der desuden forskellige syrer, der stimulerer cellevæksten i både tyk- og tyndtarmens slimhinder og bidrager til en sundere og mere velfungerende tarm. Løg og porrer er andre eksempler på grønsager med meget inulin i.

Spis dem i stedet for peberfrugter, agurker, tomater og andre klassiske salatgrønsager, der godt nok pynter fint i salaten, men er stort set værdiløse, når det kommer til at styrke mave-tarm-funktionen.

Timingen gør en forskel 

Det er ikke kun, hvad du spiser, der har betydning for, om din mave bliver tilfreds. Også timingen har en betydning. Vi fordøjer ikke lige godt på alle tidspunkter af døgnet, og afviger du fra de vante rutiner, vil det typisk udfordre fordøjelsen ekstra meget. Det samme må siges, hvis du stresser mave-tarm-systemet omkring måltidet. Fx er hård træning, lige efter at du har spist, ensbetydende med problemer, fordi kroppen lukker ned for fordøjelsesfunktionen. Kombineret med løb og andre motionsformer, der ryster grundigt op i tarmindholdet, er det dømt til at give problemer. Kaffe, der får maven til at syde og boble, er heller ikke optimalt. Mange oplever, at kaffen driller særlig meget om morgenen, mens den er harmløs op ad dagen. Så mærk efter, og bliv klogere på, hvad din krop trives med, og hvad den gerne vil være fri for.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: