© iStockphoto

6 udskældte fødevarer, der i virkeligheden er sunde

Se, hvilke "usunde" madvarer, der er kommet ud af skammekrogen.

Først var de usunde. Så trak eksperterne i land, og nu kan vi ALLIGEVEL spise disse 6 fødevarer med god samvittighed.

CHOKOLADE

Mørk chokolade kan være et plus for din sundhed, viser flere undersøgelser. Ifølge en analyse fra University of Cambridge har chokoladenydere 37 procent lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme og 29 procent lavere risiko for slagtilfælde. Mørk chokolade har et tårnhøjt indhold af antioxidanter, som man også finder i frugt og grønt, og mæthedsværdien er god. Gå efter et kakaoindhold på over 70 procent – jo højere kakaoindhold, jo mindre sukker og andet stads er der i chokoladen. Men husk, at chokolade (også den mørke) er en kaloriebombe.

ÆG

Kolesterolfrygten sendte for år tilbage æggene i skammekrogen. Men frygten var ubegrundet, og æg er altså supersunde, fastslår eksperterne nu over en bred kam. I 2013 konkluderede forskere på baggrund af data fra næsten 4,2 millioner personer, at der ingen sammenhæng er at spore mellem et stort indtag af æg og forekomsten af blodpropper, hjertestop og andre kredsløbssygdomme. Et af de helt store plusser er æggets proteiner, som er af højeste kvalitet og sætter turbo på kroppens restitution, hvis du spiser dem efter hård træning.

KAFFE

Engang fik kaffedrikkerne at vide, at den sorte drik var en dårlig og usund vane, men de seneste år er forskerne vendt på en tallerken. Hvis du drikker 5-6 kopper om dagen, falder risikoen for at udvikle type 2-diabetes med op til 33 procent, og kaffe ser også ud til at beskytte mod andre sygdomme som Alzheimer og visse kræftformer, ligesom den kan booste dine sportslige præstationer.

OST

Ost er harmløst for kolesteroltallet, lyder det fra forskere, som dermed maner en gammel anklage i jorden. Ostens høje kalciumindhold transporterer mættet fedt ud af kroppen, før det optages, ligesom de særlige bakteriekulturer er supersunde. Ost indeholder tilmed mange mættende animalske proteiner og nedsætter måske endda risikoen for type 2-diabetes. Men pas på kalorierne.

KARTOFLER

Frygten for kulhydrater og stivelse har skadet kartoflens popularitet. Men især nye kartofler er en ernæringsmæssig fuldtræffer. Kulhydraterne i nye kartofler optages langsommere i kroppen end kulhydrater i gamle kartofler, og derfor forårsager nye kartofler ikke voldsomme blodsukkerudsving. Nye kartofler rummer også flere fibre, vitaminer og mineraler, fordi du kan spise skrællen, og er en fremragende kilde til C-vitamin. Vil du give kartoflerne endnu et sundhedstvist, så kog dem, og lad dem køle af natten over. Afkølingen får en del af kulhydraterne til at forklistre til såkaldt resistent stivelse, som virker ligesom kostfibre: De mætter ekstra og sparer dig derfor for en masse kalorier.

SMØR

Det mættede fedt er måske ikke så usundt, som man hidtil har troet, lyder det nu fra flere forskere. Så skru lidt ned for smørforskrækkelsen, og se 18 grunde til at du skal spise smør her


Få styr på fødevarernes kalorieindhold Har du planer om at tabe dig inden sommeren? Så skal du have styr på din kost og dit daglige kalorieindtag. I FORM Kostdagbog er et optimalt værktøj til at få overblik over dit daglige kalorieindtag og et effektivt værktøj til at få smidt de sidste kilo, ved at fokusere på kosten. Prøv I FORM Kostdagbog i 5 dage gratis her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: