9 vegetariske proteinbomber, der slår kød

Mange tror fejlagtigt, at det er kødet, der indeholder de fleste proteiner. Vidste du, at disse overraskende fødevarer giver dig endnu flere?

1. februar 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Protein er kroppens byggesten og er blandt andet essentielt for opbygningen af muskler. Proteinbehovet opgøres som oftest i gram pr. kilogram kropsvægt pr. dag, hvilket vil sige, at en mand på 85 kg bør indtage 85 g ren protein pr. dag. Det vil sig, at han enten skal spise 400 g roastbeef for at opnå denne protein eller kun 235 g tørrede soya-bønner. Vi har lavet en komplet liste over de mest proteinrige fødevarer indenfor tre vegetabilske genrer; Mælkeprodukter, snacks og tørrede bønner og linser.

Mælkeprodukter

Revet parmesan: 39 g pr. 100 g Fast ost, 20+: 30 g pr. 100 g Mozarella 30+: 29 g pr. 100 g

Snacks

Græskarkerner 29 g Hørfrø: 25 g pr. 100 g Peanutbutter: 23 g pr. 100 g

Tørrede linser og bønner

Soya bønner: 36 g pr. 100 g Røde linser: 27 g pr. 100 g Brune linser: 25 g pr. 100 g

Revet parmesan er den store vinder, når der skal opgøres proteinindhold, da den indeholder hele 39 g protein pr. 100 g. Til sammenligning indeholder de mest proteinholdige kød-produkter som eksempelvis tun kun 27 g pr. 100 g – i øvrigt den samme mængde som røde linser. Soya-bønnen, også kendt som edamame-bønnen, indeholder også hele 36 g protein pr. 100 g og overgår altså selv det mest proteinfyldte kød. Det kan derfor sagtens betale sig at scanne andre dele af supermarkedet end blot kølediskens kød når man er på jagt efter de vigtige proteiner.

...

Aktiv Træning anbefaler

Vil du have mere ud af din træning og skabe synlige resultater? I FORM Kostdagbog hjælper dig med at holde styr på din kost og balancen mellem protein, kulhydrater og fedt. Log din træning, og lad os guide dig til det rette kalorieindtag!

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: