Clean Eating - Alt om Clean Eating
Clean Eating

Clean Eating handler om at spise så friske og uforarbejdede fødevare som muligt. Idealet er at dyrke dine egne, økologiske grøntsager.

Clean Eating: De 5 principper

Clean Eating. Fænomenet er de senere år vokset stort i USA, og nu er det også på vej over Atlanten. Men hvad er clean eating, hvordan gør man, hvis man selv vil hoppe med på bølgen, og er clean eating virkelig genvejen til et sundere liv, som mange påstår?

1. juni 2017 af Lasse Lyhne

Clean Eating. Har man brugt bare nogle få minutter på Instagram eller Facebook, er man uvægerligt stødt på tusindevis af lækre, superstylede billeder under hashtagget - #cleaneating. Begrebet associeres med sund livsstil, slanke taljer, sund hud, mentalt overskud og masser af farvestrålende, velanrettede grøntsagsretter.

Helt grundlæggende handler clean eating om en kortere vej fra jord til bord. Det vil sige friske, uforarbejdede råvarer uden tilsætningsstoffer. Vil man spise clean, skal der altså masser af frisk grønt på bordet, mens ting som færdigretter og junk food er aldeles no go.

Princippet bag clean eating er gammelt og stammer fra 60ernes hippebevægelse, hvor clean eating var en reaktion på den stadig mere avancerede fødevareindustri, der skød frem på den tid.

Dengang handlede det ikke så meget om sundhed, men om moral og bæredygtighed, og om at undgå alle de nye tilsætningsstoffer og industrialiserede produktionsmetoder, der ifølge den tids clean eaters var uanstændige overfor jorden og de dyr, der lever på den.

De senere år er clean eating blevet taget op igen af diverse helseguruer og blevet gjort til en genvej til et sundere liv. Der er stadig tale om nogle principper, som man spiser efter, og ikke en færdigpakket diæt.


5 clean eating-principper

Clean eating kan koges ned til 5 principper. Disse principper, kan imidlertid fortolkes meget forskelligt, og mens den bredeste fortolkning giver mening og er til at overskue for de fleste, er den mest rigide meget radikal og kræver markante livsstilsændringer.


Clean eatings 1. princip: Undgå forarbejdede fødevarer

Så snart du varmer eller findeler din mad, forarbejder du den i princippet. Derfor er den helt rigide fortolkning af clean eating en vegansk, raw diæt, der primært kan består af frisk frugt og grønt.

Den brede fortolkning af clean eatings første og vigtigste princip betyder, at du skal spise så frisk så muligt, og så tæt på råvaren som muligt. Ud med alle former for færdigretter, junk food og så videre.

Lav så vidt muligt selv dine saucer, dressinger, pestoer mm., og kast et kritisk blik på supermarkedets fødevarer. Spørg dig selv, om du kunne lave maden selv, med de ingredienser, der står på ingredienslisten. Svarer du ja, så er den ok. Svarer du nej, fordi du ikke ved, hvad ingredienserne er, så drop den. Det gør, at ting som cornflakes, kiks, slik, ost, sodavand osv. ryger. Til gengæld kan rugbrød og makrel i tomat blive i kosten.


Clean eatings 2. princip: Undgå tilsætningsstoffer

Den brede fortolkning er, at man undgår E-numre: Alle former for fortykningsmidler, farvestoffer, smagsstoffer, stabilisatorer og konserveringsmidler.

Den strikse version af 2. princip forbyder også ting som salt, sukker, tilsat fedt, og hvad man ellers kan putte i et produkt for at forlænge holdbarhed eller ændre smagen. Her ender vi igen i en vegansk diæt.


Clean eatings 3. princip: Vælg uraffineret frem for raffineret

Når man raffinerer en råvarer, renser man den for skaldele og andre urenheder. I samme proces fjerner man også mange vitaminer og mineraler, og reducerer mængden af fibre. Vælg derfor de uraffinerede versioner af råvarerne. Dvs. brune ris frem for polerede, hvide ris. Pasta baseret på fuldkornsmel, fremfor hvid pasta. Groft mel til brød og kager fremfor hvidt mel. Masser af nødder og kerner osv.

Den strikse version af clean eating afsiger gluten og nogle endda korn i det hele taget. Raffineret, hvidt sukker er selvsagt også ude, men kan erstattes af naturligt sukker som fx honning eller agavesirup.


Clean eatings 4. princip. Spis kun fersk kød.

Forarbejdet kød, som vi finder det i pålæg, pølser, bacon osv. er spækket med nitrit, salt og andet skidt. Desuden er røgbehandlingen som det ofte udsættes for ikke sund, og produkterne hører derfor ikke til, hvis man lever efter clean eating-principperne. Vælg derfor ferskt kød – gerne økologisk – og tilbered det nænsomt ved fx at koge eller braisere. Undgå at stege det hårdt.

Som pålæg kan du evt. koge et kyllingebryst og skære det i skiver.

Er du hard core clean eater spiser du selvsagt ikke kød, da det er svært at spise uden at forarbejde.


Clean eatings 5. princip: Drik vand og juice

Sodavand, energidrik og meget saftevand bryder med de fleste principper i clean eating. Det er fyldt med sukker og mærkelig kemi, og indeholder få naturlige ingredienser. Drik derfor primært vand eller lav din egen saft, juice eller smoothie af frisk frugt og grønt.

Hard core clean eaters drikker ikke alkohol, mens mere moderate vælger økologisk øl og vin.

Ifølge Aktiv Trænings kostekspert, Martin Kreutzer, er clean eatning et godt princip, der gør os bevidste om, hvor forarbejdede mange af de fødevarer, vi spiser egentligt er. Mange af os vil nødvendigvis spise sundere, hvis vi lever efter clean eating principperne, men han mener også, at det er et lidt unødvendigt firkantet princip.

”Modstanden mod forarbejdede fødevarer er udmærket, men den gør også, at man fravælger sunde, enkle madvarer som godt fuldkornsrugbrød, makrel i tomat, god ost, skyr osv. Det er der ingen grund til", siger Martin Kreutzer, og påpeger samtidigt, at clean eating ikke er en garanti for at spise sundere.

”Spiser man lige pludseligt en masse frugt og grønt risikerer man at få for mange pesticider, hvis man ukritisk køber udenlandske, sprøjtede varer. Det er ikke helt uproblematisk”, siger han.

6 hurtige clean eating udskiftninger

  1. Udskift cornflakes med havregryn
  2. Udskift kødpålæg med æg
  3. Udskift hvide ris med brune ris
  4. Udskift pølser med kyllingelår
  5. Udskift croutoner med nødder
  6. Udskift slik med mørk chokolade

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: