© Jakob Helbig

De klassiske hjertesyndere

Madvarer, der virker som den rene hjertemedicin, er en vigtig brik på vejen mod et sundere kredsløb, men selv de sundeste råvarer spiller fallit, hvis den øvrige livsstil halter.

21. juni 2010

De klassiske og mest væsentlige hjertesyndere er:

Alkohol – for meget alkohol øger risikoen for blodpropper markant. En af årsagerne er, at alkohol får fedt til at deponere sig i bughulen, hvorfra det strømmer ud og belaster kredsløbet. Læs mere om alkohol og alkoholvaner i artiklen om rødvin på side 48.

Røg – rygning virker ødelæggende på kroppen på mange måder. På kredsløbsområdet øger tobakken risikoen for blodpropper. Det sker blandt andet ved at gøre blodårerne stive og få blodpladerne til at klumpe sammen og sætte sig som livstruende propper. Hver eneste ekstra cigaret øger denne risiko. Så vil du leve hjertevenligt, er der ingen vej uden om at kvitte tobakken. Til gengæld burde motivationen være til at få øje på: Fx viser al forskning, at hvis du oven på en blodprop kvitter smøgerne, halverer du risikoen for at få endnu en prop.

Salt – det er veldokumenteret, at for meget salt kan få blodtrykket til at blive hængende på et for højt niveau. Døjer du med blodtrykket, er det derfor en god idé at mindske forbruget af salt. En god metode er at skære ned på mængden af salt i din madlavning og i stedet vænne dig til at benytte krydderurter og andre aromatiske stoffer til at give maden smag.

Mavefedt – er i bund og grund en reserve, som du altid nemt kan mobilisere. Smart, hvis du var stenaldermand og jagtede utrætteligt rundt i vildmarken efter en rensdyrflok og andet jagtbytte og derfor havde brug for ekstra energireserver. Men det er skidt i en inaktiv hverdag, hvor mavefedtet i stedet konstant sender skadeligt kolesterol ud i blodbanen, hvor det driver rundt og øger risikoen for åreforkalkning.

Motion – kan være den positive faktor, der renser blodet for sukker og fedt. Motionerer du, kan din krop lettere håndtere lidt overvægt eller smådårlige kostvaner. Stik modsat er det, hvis du forsømmer at røre dig dagligt. Derfor er mangel på motion da også en af de største kredsløbstrusler.

Motion vejer tungt

Både styrke- og konditionstræning samt helt almindelig hverdagsmotion har afgørende indflydelse på kredsløbets funktion. Du styrker hele systemet, samtidig med at evnen til at regulere blodsukkeret og fedtmængden i blodet forbedres markant. Sigt efter daglig motion, og få mindst et par gange om ugen pulsen helt i vejret.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: