Derfor er fisk så godt

Fisk er det bedste du kan spise, når du vil have mange D-vitaminer. Især fede fisk som laks, makrel og sild er fulde af det vitale vitamin. Men fisk er også godt for så meget andet.

12. maj 2010

Hjernemad

Mere end en femtedel af din hjerne består af omega-3-fedtsyrer. Ikke overraskende har fisk derfor stor betydning for din hjernes ydeevne. Omega-3 reparerer og danner nye hjerneceller og beskytter således mod hjernens naturlige aldringsproces. Ny forskning har vist, at en kost rig på omega-3-fedtsyrer beskytter mod alzheimer og endda kan være en effektiv behandling i de tidlige stadier af demens.

Omega-3-fedtsyrer spiller også en vigtig rolle for den ydre membran i hjerneceller, der er en forudsætning for optimal overførsel af hjerneimpulser. Fiskenes indhold af zink og D-vitamin er også med til at gøre dem til hjernens foretrukne mad. Forskning har vist, at et højt indtag af fisk giver hurtigere reaktioner og styrker hukommelsen.

Undgå blodpropper

Ved at erstatte noget af det mættede fedt fra kød og mejeriprodukter med omega-3-fedtsyrer fra fisk vil du markant mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Faktisk kan risikoen for blodprop i hjertet reduceres med helt op til 50 procent, hvis man spiser fisk hver dag. Forskning har også vist, at fisk kan forebygge kræft - specielt i mave-tarm-kanalen.

Forskerne regner med, at den forebyggende effekt ligger gemt i omega-3-fedtsyrerne og i jod, selen og D-vitamin. Omega-3-fedtsyrer er også dit vigtigste våben mod kroniske betændelsestilstande i kroppen. Kronisk betændelse menes at være en medvirkende årsag til diabetes, hjerte-kar-sygdomme og leddegigt.

Foruden sommerens sol er fede fisk den eneste rigtig gode kilde til D-vitamin. Og det har mange af os brug for - kun halvdelen af den danske befolkning får D-vitamin nok. D-vitamin er helt afgørende for, at kalk fra din kost kan transporteres ind i knoglerne og være med til at styrke dem. Desuden skal dit immunforsvar bruge en hel del D-vitamin for at virke optimalt.

Fede fisk slanker

De magre fisk som fx tun, torsk og rødspætte er ren slankekost. Med et højt proteinindhold og et superlavt fedt- og kalorieindhold får du optimal mæthed pr. kalorie. Langt bedre end fra både rødt kød og fjerkræ.

Men de fede fisk er heller ikke så ringe. Fede fisk som fx laks, sild og makrel indeholder flere kalorier end de magre, men også flere sunde fedtsyrer - og netop omega-3-fedtsyrer har vist sig at kunne øge fedtforbrændingen. Australsk forskning har vist, at man taber sig ekstra meget, hvis man både spiser godt med omega-3 og konditionstræner 3 gange om ugen.

Dåserne tæller med

Tun i vand, makrel i tomat, ansjoser og torskerogn er alle sammen sunde måder at få noget af den ugentlige fisk på. Fiskens proteiner og sunde fedtsyrer forringes ikke i nævneværdig grad af at blive hældt på dåse. Sørg derimod for, at karrysild, tun i olie og makrelsalat kun udgør en mindre del af din fiskekvote - de indeholder nemlig relativt mange kalorier.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: