Mand spiser banan


© iStock

Derfor skal du spise resistent stivelse

Den såkaldte resistente stivelse får kroppens gode tarmbakterier til at stortrives. Læs her, hvilken positiv indvirkning det har på din sundhed.

25. oktober 2017 af Martin Kreutzer & Jesper U. Larsen

Hvor kan man finde resistent stivelse?

Resistent stivelse findes i en betydelig mængde i madvarer, hvor stivelsen er bundet så meget til kostfibrene, at vi ikke kan fordøje den ordentligt – fuldkornsbrød, gryn, bananer og bælgfrugter for eksempel. Minimalt forarbejdede varianter som hele rugkerner og tørrede bønner er særlig rige på resistent stivelse.

Skru op for dit indtag af resistent stivelse med disse 8 kulhydrater.

Det vinder du ved resistent stivelse

Du bliver slankere

Resistent stivelse fylder i mavesækken. Det betyder, at du føler dig mæt længere. Samtidig halveres kalorieindholdet i de kulhydrater, din mad indeholder, når de omdannes til resistent stivelse. Det skyldes, at den resistente stivelse forklistrer til en ufordøjelig masse, som dine enzymer har svært ved at nedbryde til energi.

Du får et mere stabilt blodsukker

Dit blodsukker stiger slet ikke lige så meget, når du spiser resistent stivelse, som når du spiser anden stivelse. Effekten stopper dog ikke her. Resistent stivelse påvirker også optagelsen af resten af dit måltid. Maden optages simpelthen langsommere, og dit blodsukker holdes i ro. Enkelte undersøgelser har fundet helt op til 50 procent bedre følsomhed over for insulin efter 4 uger med et øget indtag af resistent stivelse. Insulin er det hormon, der regulerer dit blodsukker. Et stabilt blodsukker er afgørende for din energi og evnen til at modstå fristelsen til at svinge omkring bageren på vej hjem. Det er også et vigtigt værn mod type 2-diabetes.

Har du et stabilt blodsukker? Tag testen og få svaret.

Du styrker din mave

Undersøgelser viser, at resistent stivelse fungerer som præbiotika. Det vil sige, at den resistente stivelse fodrer de gavnlige bakterier i din tarm og fremmer væksten af dem. Når de gode tarmbakterier spiser den resistente stivelse, danner de smørsyre, som er brændstof for cellerne i tarmvæggen. Det gør tarmvæggen stærk, så giftstoffer ikke så let kan trænge ud i blodet og lave ravage. 

Vil du have endnu bedre styr på alt fra styrketræning til skader og motivation, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: