© Colourbox

Fuldkorn sænker dit blodtryk

Forhøjet blodtryk kan bekæmpes med groft brød.

3. maj 2010

Vi har flere gange slået på tromme for fuldkorns mange sunde egenskaber, men vi gør det gerne igen. En ny undersøgelse fra Harvard Medical School i USA viser, at fuldkorn også kan holde vores blodtryk i ave. Mænd, der spiser meget fuldkorn, har hele 19 procent mindre risiko for at udvikle forhøjet blodtryk end dem, der sværger til hvidt brød. Forskerne fulgte i 20 år over 50.000 mænd i alderen 40 til 75 år. De, der fik 52 gram fuldkorn om dagen, viste sig at have markant mindre risiko for at udvikle den alvorlige sygdomstilstand.

6 overraskende kilder til fuldkorn:

Rugbrød, grovboller og havregryn er ikke de eneste måder at få mere fuldkorn på.

Prøv også:

  • Brune ris i stedet for hvide ris

  • Salat med en håndfuld perlebyg i

  • Lasagneplader af fuldkorn

  • Grovpasta og grovnudler

  • Fuldkornsbulgur

  • Fuldkornsknækbrød

Er dit blodtryk normalt, for højt eller for lavt? Bliv klogere på dit blodtryk her.

Source #American Journal of Clinical Nutrition

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: