© Valling.com

Køb sundt ind

Hvordan spotter du hurtigt, om du står med en kvalitetsvare i hånden eller et produkt fra den usunde ende af skalaen? Svaret får du her. Følg vores lynguide til 18 basisfødevarer, og fyld indkøbskurven med sund mad – hver gang du handler.

5. december 2013 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer

Du behøver ikke læse varedeklarationen fra ende til anden for at finde ud af, hvor sunde dine foretrukne pastaskruer er. Lige som alle andre former for mad pakket ind i emballage kan du nøjes med at tjekke nogle få nøgletal, som afslører alt.

Det er som regel enten fedt, sukker, salt, fibre, protein eller andel af fuldkorn, der afgør, om produktet er værd at slæbe med hjem, eller du hellere skal vælge en konkurrerende vare lidt længere henne af hylden.

Aktiv Træning har kigget nærmere på 18 af de fødevarer, som vi spiser mest af.

  • Mælk

  • Pasta

  • Boller/pitabrød/pizzabunde

  • Rugbrød

  • Ris/bulgur/spelt og lignende

  • Færdigretter

  • Kødpålæg

  • Postej og kødpølse

  • Tilberedte kartofler (fx pommes fritter)

  • Fisk på konservesdåse

  • Skæreost

  • Smørbar ost

  • Yoghurt

  • "Protein-yoghurt"

  • Mysli

  • Knækbrød

  • Smoothie

  • Morgenmandsprodukter

Log ind (gratis) og tjek, hvad du skal kigge efter, når du skal købe sundt ind

Hent indkøbsguide

Vi har samlet de vigtigste nøgletal for 18 basis-varer på en overskulig side - lige til at tjekke på din smartphone.

Tjek din mad på mobilen

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: