Laks er springfyldt med d-vitamin
Laks er springfyldt med d-vitamin © iStock

Mangel på D-vitamin øger risikoen for demens

Ny forskning viser, at du kan risikere at blive dement, hvis ikke du sørger for at få tilstrækkeligt med D-vitamin.

27. februar 2017 af Aktiv Træning

D-vitamin skærper din hjerne

Mange af os får for lidt D-vitamin, fordi solen på vores breddegrader ikke er stærk nok til, at vitaminet kan dannes i huden. Men der er mange gode grunde til at få tanket op. Et nyt studie viser, at mangel på D-vitamin kan øge risikoen for demens. 

Eksperterne har gennemgået over 4.000 studier på området og konkluderer, at D-vitaminmangel kan føjes til listen over sygdommens mulige årsager. De tæller i forvejen vores gener samt livsstilsfaktorer som rygning og overvægt. 

Så du kan med fordel sørge for at spise godt med makrel, sild, laks og andre fede fisk. De er ubetinget den bedste naturlige kilde til D-vitamin i vinterhalvåret, hvor solens stråler ikke batter.

Husk skyggereglen

Din skygge kan afsløre, om den første forårssol er stærk nok til, at der dannes D-vitamin, når du opholder dig i solen. En god tommelfingerregel er, at hvis din skygge er længere end din højde, så får du ikke D-vitamin fra solen.

Kilde: University of Edinburgh 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: