mad grøntsager gulerod tomat kniv løg rive
© Colourbox

Pas godt på vitaminerne

Frugter og grønsager er proppet med vitaminer, lige når de høstes, men hvordan sørger du for, at alle de vigtige vitaminer bliver bevaret?

23. december 2011 af Jacob Teilmann og Christian Bitz

Vælg sæsonens råvarer Jo friskere frugt og grønsager du køber, jo højere er vitaminindholdet. Ved at vælge sæsonens råvarer øger du chancen for friske varer.

Brug fryseren og bevar vitaminerne Har du godt med plads i fryseren, så er den faktisk din gode ven i køkkenet. For nedbrydelsen af vitaminer stopper, når varerne fryses ned. Bær kan du fryse ned direkte, men grønsager holder bedst på vitaminerne, hvis de sænkes ned i kogende vand i ganske kort tid, inden du fryser dem ned.

Hold agurken i plastik En agurk indeholder ud over nogle C-vitaminer 95 procent vand. Derfor er den meget følsom over for at tørre ud, hvis den ligger og flyder på køkkenbordet. Du kan minimere risikoen for, at den tørrer ud, ved at lade plastikemballagen sidde på resten af agurken, når du har skåret nogle skiver. Generelt bør frugt og grønt opbevares mørkt og køligt. Prik gerne hul i emballagen – på den måde undgår du, at der dannes kondens.

Snit til sidst Fintsnittet hvidkål taber over halvdelen af sit C-vitamin-indhold i løbet af 2 timer ved stuetemperatur. Derfor kan du bevare flere vitaminer, hvis du sørger for at snitte, skrælle og hakke dine grønsager til sidst, når du laver mad. Vent også med at tage frugt og grønsager frem, til lige før du skal bruge dem. Lys og luft nedbryder gradvist vitaminerne.

Undgå vitaminspild

Omkring halvdelen af vitaminerne risikerer at forsvinde, hvis du opbevarer dine råvarer uhensigtsmæssigt. Og hele 80 procent af vitaminerne kan fordufte under tilberedningen, hvis dine køkkenrutiner er forkerte.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: