© Colourbox

Pas godt på vitaminerne - 3

Dryp med citronsaftNår du har skåret frugt og grønt, så giv dem et lille stænk eddike eller citronsaft. På den måde holder frugt og grønt bedre på vitaminerne, fordi syren nedbryder det enzym, der ellers nedbryder fx C-vitamin. Opvarmning af tomater er godt og skidtNår du ovnbager eller på anden måde opvarmer en tomat, reduceres indholdet af C-vitaminer. Til gengæld kan din krop lettere optage den supersunde antioxidant lycopen, som tomaten også indeholder. Brug frisk frugt i din smoothie

23. december 2011

Dryp med citronsaft Når du har skåret frugt og grønt, så giv dem et lille stænk eddike eller citronsaft. På den måde holder frugt og grønt bedre på vitaminerne, fordi syren nedbryder det enzym, der ellers nedbryder fx C-vitamin.

Opvarmning af tomater er godt og skidt Når du ovnbager eller på anden måde opvarmer en tomat, reduceres indholdet af C-vitaminer. Til gengæld kan din krop lettere optage den supersunde antioxidant lycopen, som tomaten også indeholder.

Brug frisk frugt i din smoothie Jo mere frisk frugt og jo mindre frugtjuice du blender sammen til en smoothie, desto sundere bliver den. Hel frugt giver dig alle vitaminerne i skallen, mens færdigblandet juice kun indeholder frugtsaften.

Skyl før du hakker Frugt og grønt, som er blevet hakket i småstykker eller skrællet, har en stor overflade, som vitaminerne kan forsvinde fra. Og hvis du efterfølgende skyller det fintsnittede/skrællede, forsvinder endnu flere vitaminer. Derfor er det en god idé at skylle dine råvarer, inden du begynder at snitte og hakke.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: