Nordisk hverdagsmad fisk hummer rejer blæksprutter muslingeskaller
Ren medicin Fed fisk som fx makrel, ål og laks indeholder meget omega-3, som sænker risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Så godt er omega-3

Bliv slank, få færre rynker og færre skader! Se alle de gavnlige effekter af omega-3 og hvordan du får omega-3 i kosten.

2. marts 2012 af Martin Kreutzer

Skærper hjernen

Alle kroppens celler er kapslet inde bag en tynd cellevæg. Omega-3-fedtsyrerne gør cellevæggen mere smidig, så cellen lettere kan modtage og overføre signaler fra andre hjerneceller. Inden i cellen glider impulserne også lettere.

Resultat: Du tænker hurtigere.

Sænker blodtrykket

Blodårernes vægge bliver mere elastiske. Når dit hjerte pumper blod ud i kroppen, kan væggene derfor lettere udvide sig.

Resultat: Du undgår, at blodtrykket stiger.

Forebygger blodpropper og hjertestop

Omega-3 forbedrer dit kolesteroltal. Samtidig vil færre fedtpartikler cirkulere rundt i dine blodårer, og risikoen for åreforkalkning og blodpropper falder dermed. Omega-3 påvirker også hjertecellernes såkaldte ionkanaler og mindsker herved risikoen for hjerteflimmer og hjertestop.

Resultat: Din risiko for hjerte-kar-sygdomme falder markant.

Mindre træningsømhed, færre skader

Ved at påvirke kroppens produktion af såkaldte prostaglandiner giver omega- 3 dig et stærkere immunforsvar. Din krop kan derfor bedre bekæmpe de betændelsestilstande, som opstår i kølvandet på hård træning.

Resultat: Du tåler større træningsbelastning uden at blive øm eller skadet.

Styrker øjnene

For lavt indhold af essentielle fedtsyrer i øjets cellemembraner resulterer i, at de fungerer dårligere, og signalstoffernes arbejde forringes. Omega-3 gør det lettere for forskellige proteinstoffer at flyde frit og finde hinanden.

Resultat: Du får et godt syn.

Bremser gigtsygdomme

Omega-3 bekæmper de såkaldte eicosanoider, som er skyld i autoimmune betændelsessygdomme som psoriasis, kronisk leddegigt og kronisk tarmbetændelse.

Resultat: Færre smerter.

Færre rynker

Omega-3 er flerumættet og derfor blød i strukturen. Når det optages og bruges i hudens celler, kan huden rumme mere vand.

Resultat: Smidig hud og færre rynker.

Forebygger diabetes

Kroppens insulinfølsomhed forbedres, når du spiser omega-3. Det er afgørende for, at blodsukkeret kan reguleres.

Resultat: Du forebygger sukkersyge (type 2- diabetes).

Gør dig slank

Meget tyder på, at omega-3 mætter markant mere end anden mad, så du ikke fristes til at spise mere end nødvendigt. Ny forskning viser også, at fedtstoffet gavner humøret og kan fjerne trangen til at trøstespise.

Resultat: Du tager ikke på og taber dig lettere.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: