Spis D-vitamin og lev længere

Mangel på D-vitamin er et verdensomspændende problem, fastslår en ny undersøgelse. Specielt i vinterhalvåret kan det være svært at få D-vitamin nok, da en af de bedste kilder er solen.

3. maj 2010

Det er ikke for meget at sige, at det er et spørgsmål om liv eller død, om du får nok D-vitamin. Senest har en stor, international undersøgelse offentliggjort af Den Internationale Osteoporoseforening fastslået, at mangel på D-vitamin er et verdensomspændende problem, og sidste år viste forskning fra Johns Hopkins University i USA, at risikoen for at dø af en lang række forskellige sygdomme stiger med hele 26 procent, hvis man får for lidt D-vitamin. De fleste ved, at D-vitamin er helt afgørende for stærke knogler og tænder, men derudover påvirker D-vitamin hver eneste celle i kroppen og får derigennem afgørende betydning for, om vi undgår en lang række sygdomme – alt fra kræft til hjerte-kar-sygdomme og sukkersyge.

Problemet er, at vi ikke får nok. Især her på den nordlige halvkugle mangler vi D-vitamin. Det skyldes, at solens uvb-stråler er den vigtigste kilde til D-vitamin. I sommerhalvåret giver 15 minutters ophold i solen hver dag os nok D-vitamin, hvis vi har bare arme, ansigt og hals – og ikke har smurt os ind i solcreme, der blokerer for vitaminet.

Ifølge professor Leif Mosekilde, dansk ekspert på området, ser det straks helt anderledes ud om vinteren, hvor 70 procent af danskerne ikke får nok. De officielle anbefalinger siger, at vi skal have 7,5 mikrogram om dagen – men de fleste af os ligger nede på 2-3 mikrogram. Leif Mosekilde mener, vi skal helt op at have 10-15 mikrogram om dagen, mens nogle amerikanske forskere peger på 25 mikrogram dagligt. Det har store sundhedsmæssige konsekvenser for befolkningen at være i underskud med D-vitamin, og Leif Mosekilde mener, som mange andre forskere, at man skal tilsætte en række fødevarer ekstra meget D-vitamin.

D-vitamin forebygger sygdom

  • D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, og 80 pct. af det får vi, når solens uvb-stråler rammer huden. De sidste 20 pct. skal vi have fra kosten.

  • D-vitamin virker forebyggende på en række kræftsygdomme, især bryst-, tarm- og prostatakræft, samt demens, depression, hjerte-kar-sygdomme og forhøjet blodtryk.

  • D-vitamin-mangel øger risikoen for de såkaldt autoimmune sygdomme: sklerose, lupus, leddegigt, insulinkrævende sukkersyge og inflammatorisk tarmsygdom. De er ikke nær så almindelige syd for ækvator, hvor solen er mere generøs.

Her får du D-vitamin

  • D-vitamin findes i fede fisk som laks, sild, makrel, sardiner, hellefisk, ål og torskelever samt æggeblomme. Det er praktisk taget umuligt at få nok gennem kosten. Derfor anbefaler eksperter at tage et tilskud – gerne 400 mikrogram dagligt.

  • Det er en myte, at store doser af D-vitamin er farligt. Man skal ekstremt højt op, før det er giftigt.

Source #pubmed.gov

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: