Mad, Fersk, Fisk
© Colourbox

Spis fisk - og få proteiner

Trods massive tv-kampagner spiser 3 ud af 4 danskere stadig for lidt fisk - måske fordi vi undervurderer, hvor sunde de er. Fisk mætter mere end oksekød, slanker, er gode for hjertet og giver dig masser af proteiner til musklerne.

12. maj 2010 af Christian Bitz

De fleste husker nok stadig Minna, der i tv-reklamernes verden kæmpede bravt for at få sin Gunnar til at spise fisk. Hver gang serverede hun en dampende fisk - uden ben i. Hver gang skulede Gunnar mistroisk til tallerkenen, inden han en mundfuld senere måtte indrømme, at det slet ikke var så ringe endda.

Og det er langt fra den eneste kampagne, som fiskeindustrien eller Sundhedsstyrelsen har brugt krudt på i de seneste år - kampagner, som alle har haft til formål at få os til at spise mere fisk. Egentlig er det paradoksalt, at der skal tv-reklamer og pjecer til for at få os til at spise fisk, for de er suverænt dit sundeste valg, når du leder efter noget lækkert at stege eller grille. Gram for gram mætter fisk bedre end kød fra dyr på landjorden, og de er derfor bedre til at hjælpe dig med at bevare den slanke linje. Og i stedet for landdyrenes problematiske fedt indeholder fisk sunde olier, der gavner dit helbred.

Ifølge de officielle anbefalinger skal vi mindst have 200 gram fisk om ugen, og gerne 300 gram. Det er fx et varmt aftensmåltid med fisk og en sildemad til frokost en gang om ugen. Desværre får kun 23 procent af den danske befolkning 200 gram fisk eller mere om ugen. Måske er det vanens magt, der forhindrer os i at tage fisk med hjem. Måske spiller debatten om dioxin og tungmetaller i fisk også ind.

Du kan heldigvis også selv gøre noget for at undgå giftstofferne og stadig få masser af sund fisk. Spis fx færre fisk fra den miljømæssigt hårdt belastede Østersø. Spis også gerne flest fisk fra den nederste del af fødekæden. De store rovfisk i toppen af fødekæden oplagrer flere giftstoffer. Spis heller ikke de samme fisk igen og igen, men prøv at skifte mellem fisketyperne.

Hvor meget protein har du brug for? Beregn dit protein-behov her.

Fisk mætter bedst
Spise Mæthedsfaktor
Mager Fisk 4,5-5,0
Fed fisk - mere end 8% fedt 1,0-3,5
Kylling 3,3
Oksekød - 10% fedt 3,0
Svinekød - kotelet 10% fedt 2,6

For meget fisk?

200 g om ugen svarer til ca. 2 aftensmåltider eller 4 rugbrødsmadder med fisk som pålæg. Men er det sundere at spise mere? Ja, så længe du husker at skifte mellem fede og magre fisk, kan du med fordel spise mere - gerne 300-400 gram om ugen. De umættede fedtsyrer vil i de mængder kun gøre dig ekstra hjertesund og slank. Men alt med måde, husk stadig at få dine grønsager og grove kornprodukter samt en bøf af og til.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: