Læs også

Køb sundt ind

Sund på et stramt budget

Det behøver ikke at være dyrt at spise sundt. Vælger du mad, der mætter i lang tid og er proppet med næringsstoffer, rækker pengene langt.

21. maj 2013

Masser af grønsager, kød af god kvalitet og kloge mættende valg er genvejen til en sund kost, der ikke koster kassen. Æg, frosne ærter og æbler er noget af det bedste du kan købe for at få maksimal sundhed til lavpris.

ÆG Helt almindelige hønseæg er på ernæringsfronten skruet genialt sammen. Ud over de muskelopbyggende proteiner giver ægget dig sunde fedtstoffer, vitaminer og mineraler og tilmed til en absolut spotpris. Prøv at betragte æg som et godt alternativ til kød én aften om ugen, og spis gerne et æg til morgenmad hver morgen – det mætter kolossalt godt.

Erstatter: Morgenmad og kødpålæg i madpakken.

FROSNE ÆRTER De små grønne ærter er sundhedsperler, der indeholder mere protein, kostfibre og mikroskopiske plantestoffer end stort set alle andre grønsager, som du kan finde i frysemontren. Perfekte i supper og sammenkogte retter.

Erstatter: Frosne majs og bønner, der ikke har nær så meget sundhed at byde på.

ÆBLER Et æble om dagen holder lægen væk. Det samme gælder de fleste andre typer frugt, der har det tilfælles, at de giver dig blodsukkervenlige kulhydrater og styrkende plantestoffer. Vælg de sæsonaktuelle frugter fra nærmiljøet for at få det bedste miks af smag, pris og sundhed.

Erstatter: Dyrere og mindre sunde frugter som banan, vindruer og melon.

Se 9 andre super sunde madvarer, som alle har råd til Log ind herunder og hent artiklen med alle de sunde fødevarer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: