Et bundt persille med k-vitamin
© iStock

Top 10: Disse fødevarer indeholder mest k-vitamin

K-vitamin er ligesom andre vitaminer essentielle for kroppens sundhed. Her får du en liste over de fødevarer, der scorer toppoint i K-vitamin!

3. april 2017 af Hans W. Gottlieb

K-vitamin er et overset vitamin, der dog er mindst ligeså essentielt for kroppens sundhed som f.eks. c- og d-vitamin. 

K-vitamin spiller en afgørende rolle for blodet og knoglernes sundhed. K-vitamin sikrer, at blodet kan størkne (koagulere), hvis du eksempelvis har skåret dig. K-vitamin giver også kroppen de rette midler til at opbygge stærke og sunde knogler.

K-vitamin findes i både lever, nyre, mejeriprodukter, kornprodukter, kød og frugt. Det er dog især de mørkegrønne grønsager, der leverer det vigtige vitamin. Her er topscorerne af fødevarer med k-vitamin (mikrogram/100 g):

Top 10: Fødevarer med størst indhold af k-vitamin 

  • Persille (rå): 790
  • Spinat (rå): 560
  • Sojaolie: 540
  • Purløg (rå): 310
  • Koriander (friske blade): 310
  • Kikærter (tørrede):264
  • Broccoli (rå): 260
  • Rosenkål (rå): 250
  • Grønkål (rå): 250
  • Sojamel: 200

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: