© Colourbox

Verdens bedste mad

14 almindelige madvarer er ifølge videnskaben ekstra sunde.

Mange fødevarer bliver kaldt sunde, men nogle er lige en tand sundere end andre. På Institute of Food Technologists i USA har de set nærmere på, hvilke fødevarer der har videnskaben bag sig. De er nået frem til en liste på 14 fødevarer, hvis gode egenskaber bakkes op af solid forskning. Det betyder naturligvis ikke, at de er de eneste sunde fødevarer.

Fuldkorn

1. Byg: Sænker både det totale kolesteroltal og det farlige LDLkolesteroltal.

2. Brune ris: Brune ris kan i modsætning til hvide ris sænke risikoen for diabetes 2.

3. Rug: Rug får kun blodsukkeret til at stige minimalt, og desuden mætter rugbrød godt og langvarigt.

4. Quinoa og boghvede: Er rige kilder til antioxidantgruppen polyfenoler og har et højt indhold af vitaminer og mineraler.

### Nødder **5\. Mandler:** 50 g mandler er nok til at reducere risikoen for hjertekar- sygdom og feder overraskende lidt. **6\. Hasselnød:** Husk at spise den brune hinde, der rummer flest antioxidanter. **7\. Pekannødder:** Nøddens indhold af E-vitamin beskytter nervesystemet. **8\. Pistacienød:** Modvirker betændelsestilstande i kroppen. **9\. Valnød:** Mindsker risikoen for hjerte-karsygdom, hvis man har type 2-diabetes.

Frugt og grønt

10. Brombær: Har vist sig særdeles effektive til at forhindre ondartede svulster i tarmene.

11. Blåbær: En smoothie med hele blåbær hver dag øger i løbet af 6 uger insulinfølsomheden hos overvægtige.

12. Broccoli og blomkål: De 2 nærende grønsager kan mindske risikoen for aggressiv prostatakræft.

13. Granatæbler: Juicen er fuld af antioxidanter.

14. Tomater: Både friske og flåede tomater sænker blodtrykket.

Source #ift.org

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: