Vind kampen mod din indre snack-junkie

Har du svært ved at sige nej til en fristelse? Og ryger der derfor alt for mange kalorier indenbords? Se her, hvordan du slipper for at falde i hver gang.

27. februar 2013

Skriger dine smagsløg efter en pose fede kartoffelchips, skyldes det måske i virkeligheden, at du under træning har svedt en masse salt ud gennem porerne. Og savler du efter en fransk hotdog, mens du betaler for benzinen, kan det nemt skyldes, at din hjerne spiller dig et puds ved at gentage stenaldermandens motto: Fedt er godt – meget fedt er meget godt!

Vores lyst til mad er underlagt et sindrigt system, som skal sikre, at vi nærmest pr. automatik træffer de rigtige madvalg. Men samtidig er trangen også underlagt en lang stribe andre faktorer, som fx at mad skal sprede glæde, trøste og skabe hygge – og det går ind og forstyrrer den fundamentale kaloriestyring via simpel sult og mæthed.

Heldigvis kan du luge masser af tomme og fedende kalorier ud af din hverdag blot ved at blive bedre til at tolke kroppens signaler.

Din mave skriger på: Sodavand

I virkeligheden mangler du: Smagen ‘sød’ Sådan hænger det sammen: Din hjerne reagerer positivt på den søde smag. Sodavand og andre smagfulde væsker giver derfor større tilfredsstillelse end vand. Når trætheden får humøret til at dykke en smule, frister de ubevidste dele af hjernen dig til at drikke en sødmefyldt sodavand. Det kan du spise i stedet: Du har faktisk to valgmuligheder. Den ene går ud på at vælge en lightsodavand, der smager sødt, men sparer dig for sukkeret. Et sundt valg kan det dog ikke kaldes, for der er masser af tilsætningsstoffer i lightsodavand. Det sundere valg består i at skære nogle skiver af en økologisk appelsin og lægge dem i blød i en kande isvand. Kom eventuelt også lidt citronsaft i for at give smagen yderligere kant. Tip: Sørg for at holde dig i væskebalance. Dehydrering forstærker trangen til at bælle en halv liter sodavand. Væn dig til at snuppe et stort glas vand til hvert måltid. Så er du godt på vej til at have genoprettet din væskebalance.

Din mave skriger på: Kartoffelchips

I virkeligheden mangler du: Natrium Sådan hænger det sammen: Når du føler trang til kartoffelchips, kan det skyldes, at kroppen savner natrium. Mineralet er en bestanddel i bordsalt og indtages normalt i rigelige mængder. Under træning sveder du dog betragtelige mængder ud, og du kan derfor føle trang til salte madvarer som chips, saltstænger eller saltlakrids. Det kan du spise i stedet: Føler du trang til salt, og har du trænet hårdt, så tilgodese kroppens behov. Men ikke ved at spise chips og andre usunde sager. Kom i stedet lidt ekstra salt på bøffen eller på kartoflerne. Eller spis natriumrige madvarer, som mager skæreost samt skaldyr som rejer, hummer og muslinger. Tip: Under sveddrivende træning kan det være en fordel at drikke vand med tilsatte elektrolytter. Det får du fra de fleste sportsdrikke. Men vil du gerne undgå kalorierne, så findes der også brusetabletter til drikkedunken, som primært giver dig de forskellige salte, men uden større mængder sukker.

Din mave skriger på: Flødechokolade

I virkeligheden mangler du: Dopamin Sådan hænger det sammen: Følelsesmæssig ubalance er nært knyttet til hjernens kemi. Stofferne dopamin, serotonin og flere andre regulerer hjernen og skaber glæde eller det stik modsatte. Forsøg viser, at bestemte madvarer kan påvirke hjernens kemi i en gunstig retning ved at fremme produktionen af humørløftende stoffer. Oplever du stress og nedtrykthed, vil det ofte ledsages af en trang til disse madvarer. Flødechokoladens kombination af fedt og sukker skaber en gevaldig udskillelse af ‘lykkestoffer’. Det kan du spise i stedet: En god bøf eller et kyllingebryst med nye kartofler og lidt fed sauce giver samme effekt, men i en langt sundere indpakning. Især kødets proteiner har en stor del af æren, fordi kroppen ud fra aminosyrerne danner beroligende stoffer. Tip: Snør løbeskoene, og kom ud at træne, hvis humøret er i uføre. Når du træner, udskilles der såkaldte endorfiner, der minder ganske meget om stofferne, du finder i lykkepiller.

Din mave skriger på: Kaffe

I virkeligheden mangler du: Energi Sådan hænger det sammen:Kaffe er som sådan ikke spor usundt, men snyder dig for det, som kroppen i virkeligheden mangler, nemlig energi. Koffein virker opkvikkende på hjernen og kan både fremme humøret og koncentrationsevnen. Ofte opstår trangen til en kop kaffe sidst på for- og eftermiddagen og skyldes, at dine energidepoter er ved at være brugt op. Med et skud koffein løser du midlertidigt problemet og kan med lidt held holde dig i gang indtil næste måltid. Det kan du spise i stedet: Snup et let mellemmåltid i stedet for kaffen. Ved at spise et stykke frugt og en håndfuld nødder stabiliserer du dit blodsukker og forebygger, at du taber koncentrationen. Strategisk placering er dog vigtig, for når først du hungrer efter kaffen, er det typisk for sent. Prøv at spise et lille måltid, en halv time inden kaffetrangen er mest udtalt. Tip: Snup gerne en kop kaffe på andre tidspunkter. Kaffe sænker blodsukkeret og forebygger diabetes.

Din mave skriger på: Fransk hotdog

I virkeligheden mangler du: Salt og fedt Sådan hænger det sammen:Simpel sult kan være årsagen til, at salt og fed fastfood virker fristende. Forskere har dog påvist, at sammenhængene er mere komplekse end som så. Når du spiser fed og salt fastfood, stimuleres bestemte centre i din hjerne, og med tiden efterspørger det mere af samme skuffe. Ved at give efter for trangen ryger du nemt ind i en ond cirkel. Det kan du spise i stedet: Kommer trangen over dig, så køb hellere en pose saltede mandler. De giver dig den salte smag og godt med fedt, men også sunde fedtstoffer og kostfibre, der gør udskejelsen langt mere legitim. Føler du trang til meget salt smag i dit hovedmåltid – og er der ikke tegn på natriummangel – så overvej at krydre med løvstikke, som er en urt, der ofte kan forhindre et større saltorgie. Tip: Forebyg hotdogtrangen ved at spise strategisk. Et måltid hver tredje time hen over dagen gør, at du energimæssigt ligger stabilt og slipper for at blive voldsomt hungrende.

Din mave skriger på: Vingummi

I virkeligheden mangler du: Syre Sådan hænger det sammen: Især efter et tungt måltid mad kan trangen til at fråse i vingummi melde sig. En mulig årsag er, at maven kæmper med at fordøje maden og har svært ved at levere nok mavesyre til processen. Ved at spise syrlig vingummi hjælper du fordøjelsen lidt på vej. Det kan du spise i stedet: Et æble efter måltidet kan erstatte vingummi. Frugtsyrer fra et æble stimulerer fordøjelsen. Det samme gør æblets kostfibre. Alternativt kan du allerede under måltidet hjælpe maven på gled ved at komme lidt frugteddike på salaten. Tip: Føler du ofte trang til sødt efter et hovedmåltid, kan det hænge sammen med, at dit blodsukker tidligere på dagen dykkede alvorligt. Selvom du spiser dig mæt i det efterfølgende måltid, hænger sliktrangen tit ved. Omgå problemet ved at spise mellemmåltider. Skulle du alligevel komme ud for et blodsukkerdyk, så sørg for, at dit hovedmåltid indeholder noget sødt, fx i form af lidt sursød sauce.

Din mave skriger på: Mørk chokolade

I virkeligheden mangler du: Antioxidanter Sådan hænger det sammen: I naturen kan bitter smag både være en advarsel om, at noget er giftigt, og et tegn på et højt indhold af styrkende stoffer som fx antioxidanter. Jagten på de sunde stoffer kan være årsagen til, at mange småbørn kan lide fx kaffe og øl. Og det er ligeledes årsagen til, at du hungrer efter mørk chokolade. Chokoladens bitre smag skyldes ethøjt indhold af mikroskopiske plantestoffer, der styrker kroppens immunforsvar og dermed gavner helbredet. Det kan du spise i stedet: En god mørk chokolade er ikke det værste, du kan spise, for der er mange sunde stoffer i – men også mange kalorier. Derfor er du bedre tjent med mere kaloriefattige alternativer, som fx et krus te, blommer eller gulerødder, som også indeholder mange antioxidanter. Tip: Spis mange forskellige slags frugt og grønt. Undersøgelser viser, at der findes hundredvis af forskellige typer antioxidanter med hver sin positive helbredseffekt.


Styr sikkert uden om kalorierne med I FORM Kostdagbog I FORM Kostdagbog er et værktøj, som hjælper dig med at skabe overblik over din daglige energibalance. Med udgangspunkt i din kost og motion, får du hurtigt indblik i, om der er en lidt for stor overvægt af de daglige fristelser.

Prøv I FORM Kostdagbog i 5 dage gratis

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: