Alt du skal vide om BCAA

Hvad får du ud af BCAA, og hvordan virker det? Her fortæller vi om fordele og ulemper ved BCAA, og hvad du kan indtage i stedet.

12. oktober 2015 af Martin Kreutzer.

Hvad er det? BCAA (branched-chain amino acids) dækker over de tre essentielle aminosyrer leucin, valin og isoleucin, som kroppen bruger til at opbygge muskelvæv. Modsat almindeligt proteinpulver, som består af proteiner, der er opbygget af lidt BCAA og en masse andre aminosyrer, får du fra BCAA-tilskud den rene vare.

Hvordan virker det? Ved at tage tilskud af BCAA sikrer du dig mod, at mangler i din kost bremser muskelopbygningen. En ekstra bonus ved BCAA er, at aminosyrerne giver et mentalt boost, så du kan presse ekstra på under hård træning.

Hvem har brug for BCAA?

Spiser du masser af animalsk protein, er det yderst tvivlsomt, om ekstra BCAA vil give noget, da de animalske proteiner er rige på essentielle aminosyrer. Træner du ekstremt hårdt med massiv muskelvækst for øje, kan du overveje et tilskud af BCAA – ikke mindst pga. den mentale effekt.

Hvornår skal du tage det? BCAA optages ganske hurtigt – modsat hele proteiner, som først skal spaltes til aminosyrer nede i mavesækken. Ved at tage BCAA-kapslerne lige før træning får du den mentalboostende effekt, og samtidig er de fuldt tilgængelige, når muskelvævet skal genopbygges efter træning.

Hvad kan du indtage i stedet? Kød, æg, fisk, fjerkræ og mejeriprodukter indeholder BCAA. Her er de dog bundet ind i proteinstrukturer, som først skal spaltes i mavesækken. Derfor optages de langsommere og skaber en mindre stigning i kroppens udskillelse af væksthormoner.

Hvad koster det? Prismæssigt ligger BCAA omkring 2-3 kr. pr. dagsdosis.

Hvad skal du være opmærksom på? Når det gælder prisen, så husk, at det ikke er antallet af kapsler eller mængden af pulver, der er afgørende, men derimod mængden af BCAA.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: