Alt du skal vide om en after training bar

Hvad får du ud af en after training bar, og hvordan virker den? Her fortæller vi om barens fordele, ulemper, og hvad du kan indtage i stedet.

12. oktober 2015 af Martin Kreutzer.

Hvad er det? Baren læner sig tæt op ad proteinbaren, men til forskel fra denne er der altid en del kulhydrater i after training baren. På den front kopierer den weightgaineren. Det gør, at den nødvendigvis må blive forholdsvis stor, hvis den skal dække kroppens umiddelbare behov efter træning.

Hvordan virker det? Baren tilfører både protein og kulhydrat til genopbygningen af muskelvævet og genopfyldningen af kulhydratdepoterne. Det er veldokumenteret, at indtagelsen af protein og kulhydrat lige efter træning sætter fart på restitutionen, så du hurtigst muligt er klar til næste træningspas.

Hvem har brug for det? Indtagelsen af restitutionsfremmende stoffer er særlig vigtig for personer, der træner hårdt og hyppigt. Den strategiske indtagelse kan afkorte restitutionsfasen med mange timer og være forskellen på, om næste træningspas rammes frisk eller ødelagt.

Hvornår skal du tage det? Det er minutterne efter træning, der er det gyldne tidsrum for indtagelsen af de restitutionsfremmende stoffer. Optimalt set spises baren inden for den første halve time efter træning.

Hvad kan du indtage i stedet? Det er nemt at spise sig til de samme mængder kulhydrat via brød med pålæg, en skål gryn med mælk eller et hvilket som helst andet hovedmåltid. After training barens fordel er, at den er nem at medbringe til træning.

Hvad koster det? Prisen varierer markant med størrelsen og brandet, men regn med at skulle betale 20-25 kr. for en bar.

Hvad skal du være opmærksom på? En typisk after training bar rummer under 20 gram protein, så har du lavet hård styrketræning, bør du i stedet spise en alm. proteinbar efter træning.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: