Alt du skal vide om en proteinbar

Hvad får du ud af en proteinbar, og hvordan virker den? Her fortæller vi om proteinbarens fordele, ulemper, og hvad du kan indtage i stedet.

12. oktober 2015 af Martin Kreutzer.

Hvad er det? En skræddersyet bar, som indeholder proteiner og ofte også en del kulhydrater. Der er enorm variation i proteinindholdet – lige fra små barer med 8-10 gram protein til solide klepperter, der rummer 30-35 gram protein. Kulhydraterne genopfylder musklernes sukkerdepoter helt eller delvist.

Hvordan virker det? Proteinerne hjælper kroppen med at genopbygge musklerne. Der er proteiner nok i baren til at kickstarte processen, men i timerne efter træning skal der fyldes ekstra proteiner på for at sikre maksimal restitution og muskelvækst.

Hvem har brug for det? Proteintilførslen efter træning er særlig vigtig, hvis du træner hyppigt og hårdt. Restitutionshastigheden bliver højere, når du indtager et ekstra skud protein. Den helt store fordel ved en proteinbar er, at den er meget nem at have med i tasken og mætter ganske fornuftigt. Derfor bruger mange også proteinbaren som mellemmåltid.

Hvornår skal du tage det? Træningspas, hvor du har presset musklerne til grænsen af deres kapacitet, kalder på en proteinbar eller andet muskelopbyggende tilskud, som indtages lige før, under eller lige efter træning.

Hvad kan du indtage i stedet? Et hvilket som helst hovedmåltid har alle de proteiner, som du har brug for. Men du restituerer bedre, hvis du får det første skud proteiner inden for de første 30 min. efter træning, og her er det oftest mest realistisk at hive fx en proteinbar frem af tasken.

Hvad koster det? Typisk ca. 20 kr. for en mellemstor bar, der giver dig omkring 20 gram protein.

Hvad skal du være opmærksom på? Selvom det er fristende, så er barerne ikke et godt alternativ til et sundt mellemmåltid. De rummer ofte en masse sukker og tilsætningsstoffer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: