Alt du skal vide om kreatin pulver

Hvad får du ud af kreatin pulver, og hvordan virker det? Her fortæller vi om kreatin pulverets fordele, ulemper, og hvad du kan indtage i stedet.

12. oktober 2015 af Martin Kreutzer.

Hvad er det? Kreatin er et naturligt forekommende stof, som findes i musklerne. Her bliver det omdannet til kreatinfosfat og indgår i den energifrigørelse, som finder sted, når du udfører eksplosivt muskelarbejde.

Hvordan virker det? Ved at indtage kreatintilskud bliver du i stand til at yde en ekstra gentagelse pr. sæt i din styrketræning, fordi der er mere energi at fyre med. Det er dog først, efter at du har taget et tilskud af kreatin i 5-7 dage, at musklerne er fyldt helt op og i stand til at yde deres maksimale.

Hvem har brug for kreatin pulver?

Kreatin giver primært mening for atleter, der har ramt et plateau i deres træning. Ved at tage en kreatinkur løftes ydeevnen i form af øget styrke og eksplosivitet, og resultatet er, at du kan presse musklerne ekstra hårdt. Det afstedkommer forstærkede vækstimpulser, der får musklerne til at gro.

Hvornår skal du tage det? Enkelte undersøgelser viser, at effekten er størst, hvis du indtager kreatin umiddelbart efter træning. En typisk dosis ligger på 3-5 gram. Denne mængde tages i 4-6 uger, hvorpå det alment anbefales at holde en pause på 2-4 uger, for at kroppen fortsat responderer på indtagelsen.

Hvad kan du indtage i stedet? Kreatin findes naturligt i kød, men i meget små koncentrationer, så det er svært at spise sig til ekstra kreatin. En del mennesker ligger dog naturligt så højt på kreatin i musklerne, at ekstra tilskud er uden effekt.

Hvad koster det? Priserne varierer ganske kraftigt. Men typisk ligger en dagsdosis på tre gram kreatin nede omkring en krone.

Hvad skal du være opmærksom på? Generelt har kreatin den lille bivirkning, at der bindes en del vand i musklerne, som derfor bliver tunge.

Hvordan indtages kreatin? Kreatin fås både i pulverform og i kapsler. En typisk dosis ligger på 3-5 gram. Denne mængde tages i 4-6 uger, hvorpå det alment anbefales at holde en pause på 2-4 uger, for at kroppen fortsat responderer på indtagelsen. Tilskuddet optages bedst i kroppen sammen med kulhydrat, så indtag det fx som en del af dit eftertræningsmåltid. 

LÆS OGSÅ: Kreatin - giver det større muskler?

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: