Alt du skal vide om protein­ shake

Hvad får du ud af en protein shake, og hvordan virker den? Her fortæller vi om protein shakens fordele, ulemper, og hvad du kan indtage i stedet.

12. oktober 2015 af Martin Kreutzer.

Hvad er det? Færdigblandet drik, som typisk rummer mellem 25 og 50 gram protein og ofte er lavet på mælkeprotein. Fås også i mindre størrelser, som dog ikke dækker det umiddelbare proteinbehov ved tung træning, som for de fleste ligger på den anden side af 20 gram protein. Fås i et hav af forskellige smagsvarianter.

Hvordan virker det? Drikken har til formål at sætte turbo på restitutionen og opbygningen af væv efter træning. Protein genopbygger både de ødelagte muskler og fungerer som byggesten, når musklerne skal vokse sig større.

Hvem har brug for det? Protein er afgørende for alle sportsudøvere – uanset om man ønsker større muskler eller blot vil vedligeholde sin muskelmasse. De færdigblandede shakes rummer dog ingen magiske ingredienser, der gør dem bedre end almindelig mad.

Hvornår skal du tage det? Undersøgelser viser, at effekten er lige god, uanset om du tager proteinerne umiddelbart før træning, mens du træner, eller umiddelbart efter. Varianter med højt kulhydratindhold, såkaldte recoveryshakes, er dog primært tiltænkt eftertræningsfasen.

Hvad kan du indtage i stedet? En skive groft rugbrød med tun eller magert kødpålæg og et stort glas skummetmælk vil sagtens kunne erstatte drikken. Fordelen ved en protein shake er, at den er ganske mavevenlig og derfor fin at træne på, ligesom den er nem at have med.

Hvad koster det? Typisk ca. 30 kr. for en stor shake.

Hvad skal du være opmærksom på? Kulhydratindholdet kan være ganske højt i en færdigblandet protein shake, så tjek varedeklarationen, og undgå at indtage unødig meget sukker.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: