Alt du skal vide om weight gainer

Hvad får du ud af weight gainer, og hvordan virker det? Her fortæller vi om weight gainerens fordele, ulemper, og hvad du kan indtage i stedet.

12. oktober 2015 af Martin Kreutzer.

Hvad er det? Weight gainere kombinerer kulhydrater og proteiner til en energirig drik, der sikrer, at du restituerer optimalt efter træning. Det høje kalorieindhold giver kroppen de bedste betingelser for at øge muskelmassen.

Hvordan virker det? Proteinerne sikrer, at muskelgenopbygningen kører i højeste gear. De mange kulhydrater sørger for, at musklernes energidepoter bliver hurtigt genopfyldt, og dermed forhindrer du, at kroppen nedbryder muskelvæv fra de regioner, som ikke blev trænet.

Hvem har brug for weight gainer?

Weight gaineren kan udgøre et nemt og effektivt restitutionsmåltid efter en hård træning, som har kombineret styrketræning og kardio. Samtidig er den anvendelig for atleter, der har trænet benhård styrketræning og vil sikre, at kroppen er i et solidt, vækstfremmende kalorieoverskud.

Hvornår skal du tage det? For optimal restitution bør du indtage weight gaineren inden for den første halve time efter træning. Ønsker du massiv vækst, kan du ydermere indtage en dosis eller to hen over dagen for at sikre, at kroppen konstant er proppet med de to næringsstoffer.

Hvad kan du indtage i stedet? Kombinationen af 20-30 gram protein og 50-70 gram kulhydrat, som er en standarddosis, får du også fra et almindeligt hovedmåltid som fx et kyllingebryst med et par hundrede gram kartofler til.

Hvad koster det? Det koster cirka 10 kr. pr. portion weight gainer.

Hvad skal du være opmærksom på? Du får rigtig mange tomme kalorier fra weight gaineren, så vil du holde fedtprocenten nede, bør den gemmes til de mest krævende træningspas.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: