Kreatin - guide til kreatin
Guide til kreatin

Kan kreatin give dig større muskler? Og hvor meget kreatin skal du i så fald tage? Få svar på dine spørgsmål om kreatin her på siden.

Giver kreatin større muskler?

Kreatin har ry for at være lidt af et mirakelmiddel, når man gerne vil have større muskler – men er det ry fortjent? Her på siden kan du blive meget klogere på kreatin.

Kreatin virker på 2 ud af 3

Kreatin er et stof, som dannes naturligt i vores krop. Vi får alle en hel del kreatin fra fødevarer som kød, fisk og fjerkræ. Derfor kan det sagtens være, at du har rigeligt med kreatin i kroppen i forvejen. Er det tilfældet, vil et ekstra tilskud af kreatin være virkningsløst og spild af penge.

Cirka en tredjedel af os er såkaldte nonresponders, som ikke får nogen som helst effekt af kreatin.


Kreatin kur - hvor meget kreatin om dagen?

Kreatin tages som en kur i 4-6 uger, hvor man typisk indtager 3-5 gram kreatin om dagen. 

Nogle undersøgelser tyder på, at du får mest ud af det, hvis du indtager kreatin lige efter din træning. Efter de 4-6 uger på kreatin-kuren skal du holde en pause på 2-4 uger.


Er kreatin skadeligt?

Nej, kreatin er ikke skadeligt. Men kreatin udretter heller ikke mirakler.

Kreatin kan hos nogle give en kortvarig præstationsforøgelse på 5-10 procent. Det vil sige, at folk fx kan løfte 5-10 procent tungere vægte i en periode, og muskelmassen bør derfor alt andet lige vokse ekstra.


Har kreatin bivirkninger?

Hvis du tager en kreatin kur med 3-5 gram om dagen, vil kreatin være et harmløst stof uden nævneværdige bivirkninger. Den mest markante bivirkning er, at du binder mere vand til kroppen og derfor kan blive 3-7 kg tungere i løbet af en måned.

Kreatin er med andre ord ikke en stensikker genvej til mere muskelmasse. Men kreatin kan give hjælpe mange til resultater og større muskler. Men faktisk er det meget mere sandsynligt, at dine manglende resultater skyldes helt andre ting. Se tre gode bud herunder.

Flere fakta om kreatin

Hvad er kreatin?

Kreatin er et naturligt stof, som findes i dine muskler. Her bliver det omdannet til kreatinfosfat, som indgår i processen med at frigøre energi, når du udfører eksplosivt muskelarbejde.

Hvordan virker kreatin?

Når du tager kreatin tilskud, får du frigjort mere energi i musklerne at arbejde med. Derfor bliver du typisk i stand til at yde en ekstra gentagelse pr. sæt i din styrketræning. Den effekt vil du dog først opleve, når du har taget kreatin tilskud i 5-7 dage, og dine musklerne er fyldt helt op og i stand til at yde deres maksimale. Omkring en tredjedel vil ikke opleve en effekt af kreatin, da deres kreatin-lagre i forvejen er fyldt helt op.

Læs mere om kreatin pulver her

Derfor vokser dine muskler ikke

  • Du hviler for lidt mellem træningspassene. Kun i hvilefasen får kroppen ro til at genopbygge de nedbrudte muskler og gøre dem større og stærkere.
  • Du træner for lidt. 1 sæt til overarmene, 1 sæt til skuldrene osv. er ikke nok. Udfør 3-6 sæt pr. muskelgruppe, du træner. Træn 3 gange om ugen.
  • Du træner ikke benene nok. Kroppens største muskler sidder i baller og ben. Når de trænes, skylles hele kroppen igennem af store mængder naturligt væksthormon, så hele kroppen vokser.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: