Stor test af 32 energi- og proteinbarer Download og se den store test.

Sådan vælger du den bedste træningsbar

I 20-30 minutter efter træning står det såkaldte restitutionsvindue vidt åbent. Her får du ekstra stor gevinst af at tanke op. Vi har testet markedets bedste protein- og energibarer, som lover dig optimalt brændstof. Se, hvem der vinder.

Energibarer er tænkt som et skud frisk energi til kroppen midt under træning. Barerne dækker med andre ord samme behov som energidrik og geler. Især på lange ture kan det dog være rart at få noget fast føde i maven i stedet for flydende energi.

Har du fejldisponeret dagens måltider og er hundesulten en halv til en hel time før træning, er energibaren også dit bedste valg, fordi baren er nemmere for maven at fordøje end proteinbarer.

En proteinbar er derimod dit bedste valg lige efter træning, hvor kroppen står og mangler næringsstoffer til sine restitutionsprocesser. Ved at spise noget inden for de første 20-30 minutter efter træning, reducerer du problemer med ømme muskler og bliver hurtigere klar til at træne igen.

Efter styrketræning er behovet for protein størst, mens konditionstræning primært dræner kroppen for kulhydrater. Uanset hvordan du har trænet, skal kroppen dog have tilført både kulhydrat og protein.

Se den store test af protein- og energi-barer Log ind herunder og hent hele testen. Kun for abonnenter.

Vælg rigtigt, sådan:

Efter løb, cykling og lignende: Har du dyrket konditionstræning som løb og cykling, så vælg en bar, der giver dig ca. 0,25 gram protein og ca. 0,75 gram kulhydrat for hvert kilo du vejer. Vejer du 80 kg, skal du altså have 20 gram protein og 60 gram kulhydrat.

Efter styrketræning: Har du styrketrænet, er ca. 0,33 gram protein og 0,33 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt optimalt. Med mindre du får Team Danmark-støtte og skal til OL, betyder 4-5 gram protein fra eller til dog ikke alverden. Det samme gælder kulhydrater.

Størst er ikke bedst Protein leverer friske byggematerialer til dine muskler, så de kan genopbygges og vokse. Kulhydrat genopfylder energidepoterne ude i musklerne og hjælper protein med at trænge hurtigt derud. Da både protein og ku

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: