Sådan får du din sunde mad til at holde 3 gange længere

Med disse tips forlænger du holdbarheden op til 3 gange

29. juni 2016 af Kommerciel redaktion for Siemens hyperFresh

Efter træning har din krop brug for at få fyldt depoterne op med næringsstoffer – men ved du, hvordan dine sunde råvarer skal opbevares for at holde længst? Hvis du ikke opbevarer råvarerne rigtigt, mister de hurtigt friskheden og taber store dele af de vitaminer og mineraler, som er livsvigtige for vores krop. Her guider vi dig til, hvordan du bedst opbevarer dine fødevarer for at forlænge deres holdbarhed.

Få hjælp af teknologien

Hvis du skifter dit gamle køleskab ud med et nyt, kan de moderne teknologier hjælpe dig til altid have lækre råvarer klar, når du skal tanke kroppen op med brændstof efter træning. Siemens nye køle-/fryseskabe "hyperFresh" holder dine råvarer friske op til tre gange så lang tid. Køleskabet er udstyret med fintfølende sensorer og intelligent software, der overvåger temperaturen, både i og uden for køleskabet døgnet rundt. Det eneste du skal gøre er at vælge, hvilken slags fødevarer du ønsker at opbevare i hvilke skuffer, for at få den rigtige temperatur og luftfugtighed. Køleskabet er inddelt i mange sektioner, som gør det let for dig at opbevare dine madvarer, så de forlænger deres holdbarhed. Fisk og kød har også optimale betingelser for at holde sig friskt længere i en speciel 0-graders skuffe.

Sådan opbevarer du frugt bedst

Skal i køleskabet: Æbler, bær, citroner, appelsiner, vindruer, udskåret melon, udskåret ananas, blommer. Har det bedst på køkkenbordet: Avocado, bananer, melon, pærer, kiwi, tomater, mango.

Sådan opbevarer du grøntsager bedst

Skal i køleskabet: Asparges, rødbeder, broccoli, peberfrugter, kål, gulerødder, blomkål, selleri, agurk, salat, ingefær, bønner, champignon, radiser, squash, agurk, aubergine, forårsløg, porrer, rodfrugter, ruccola, spinat, chili. Har det best i et mørkt rum/spisekammer: Hvidløg, kartofler, løg, søde kartofler.

Hold disse fødevarer adskildt

Æbler, pærer, tomater, blommer, banan og avokado producerer især meget af luftarten ethylen, som modner frugt og grøntsager hurtigere. Hold dem derfor især væk fra agurk, gulerødder og blomkål, som er ekstra følsomme for ethylen og derfor hurtigt bliver slatne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: