Broccoli som hjerne
© iStock

Forkæl hjernen med 8 fødevarer

Laks, æg og nødder kan meget mere end at smage godt. Fødevarer som disse kan nemlig styrke din mentale præstation. Få inspiration til mere god hjernemad her.

14. februar 2018 af Martin Kreutzer

Hjernemad

Når din hjerne skal præstere optimalt, er det vigtigt at tænke på, hvad du propper i munden. Nogle madvarer kan styrke hjernens avancerede kredsløb og booste de små grå, så du ikke brænder mentalt sammen i løbet af en krævende arbejdsdag. Se her, hvad du skal spise for at holde hjernen i topform hele dagen.

Kyllingebryst

Derfor virker det: Kylling hjælper med at danne stoffet dopamin, der øger følelsen af afslappethed og velvære. Kyllingekød indeholder en masse forgrenede aminosyrer – ofte kaldet BCAA. De konkurrerer med aminosyren tryptofan om at nå ind i hjernen. Når du skruer op for BCAA, bremses tryptofan-optagelsen, og det øger koncentrationen af dopamin i hjernen.

Så meget skal der til: Et almindeligt kyllingebryst på 125-150 gram giver dig den rigtige mængde næring til at sikre en god effekt i timerne efter måltidet.

Cashewnødder

Derfor virker de: Cashewnødder er enormt rige på kobber, som indgår i et væld af hjernefunktioner. Undersøgelser viser, at en hel stribe enzymer i centralnervesystemet er afhængige af mineralet, og at det især fremmer signalgivningen mellem hjernecellerne. Mangel på kobber kan tilmed fremprovokere ødelæggelse af hjerneceller, så det er vigtigt, at din kost giver en god forsyning af kobber.

Så mange skal der til: Der skal cirka 75 gram til for at dække dagsbehovet. Er du til østers, hummer og kalve­lever, så spis løs, og du får rigeligt af det vigtige stof.

Laks

Derfor virker den: Hver eneste fedtcelle består af en membran, som bygges op af fiskeolie. Kun hvis der kommer nok omega-3 ind med kosten, har kroppen de nødvendige byggesten til at producere nye, friske hjerneceller. Det sker primært hen over natten, hvor hjernen ligesom dine muskler restituerer sig selv til fornyet styrke.

Så meget skal der til: En daglig mængde på 50-75 gram er optimal, hvis laksen skal være eneleverandør.

Paranødder

Derfor virker de: Paranødderne er sprængfyldt med selen, der hører til naturens kraftigste antioxidanter. De stryger op i hjernen, hvor de beskytter hjernecellerne mod at blive iltet af såkaldte frie radikaler. Dermed hindres en massiv ødelæggelse, som ellers banker hjernefunktionen helt ned i kulkælderen.

Så mange skal der til: En god håndfuld paranødder beskytter effektivt i nogle timer efter indtagelsen.

Parmesanost

Derfor virker den: Parmesanosten er rig på zink, der har stor betydning for dit mentale overskud. Undersøgelser viser, at mangel på mineralet resulterer i mental sløvhed og irritabilitet.

Så meget skal der til: Den tørre ost er så rig på næring, at selv 25 gram bidrager med en gavnlig effekt.

Nye kartofler

Derfor virker de: Kulhydraterne i nye kartofler optages forholdsvis langsomt, og det er guf for hjernen. Den fungerer nemlig optimalt, når blodsukkeret er stabilt og bringer en konstant strøm af kulhydrat til hjernens celler, der flittigt brænder det af og producerer energi i processen.

Så mange skal der til: En portion på 150-200 gram nye kartofler giver hjernen den helt rigtige mængde brændstof at køre på. Sørg for, at hvert af dine hovedmåltider rummer 30-40 gram kulhydrat, og byg eventuelt bro med et par mellemmåltider hen over dagen. Så er du godt kørende.

Æg

Derfor virker de: Æg kan hjælpe med til at give dig bedre hukommelse og øge din koncentrationsevne. Det skyldes æggets indhold af cholin. Kun lever kan matche ægget, når det kommer til indholdet af cholin, som især gemmer sig i æggeblommen. Stoffet er reelt en aminosyre, der har vist sig at være en afgørende brik i vedligeholdelsen af en stabil struktur i hjernecellernes membraner. Ægget har desuden en perfekt blanding af fedt og protein, der betyder, at måltidet ikke optages så hurtigt fra mavesækken. De kulhydrater, der er i måltidet, når langsommere ud i blodet, og det holder blodsukkeret stabilt.

Så mange skal der til: Der skal bare et par æg om dagen til, for at du kan høste en positiv effekt. 

Vand

Derfor virker det: Alle kroppens celler arbejder i et fugtigt miljø. Ved dehydrering tørrer cellerne ud, og transporten af næringsstoffer og affaldsstoffer kører langt mere trægt end ellers. Du mærker det ved træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær og løser det helt enkelt ved at drikke nok væske dagen igennem.

Så meget skal der til: Hvis du ganger 0,25 med din kropsvægt i kilo, får du tallet for, hvor mange deciliter vand du cirka skal drikke om dagen. Derudover kommer dit væskebehov ved træning. 

Giv din træning et boost!

Lige nu kan du få det suveræne bluetooth-headset Sudio TRE Sport til en ligeså suveræn pris sammen med Aktiv Træning. Sudio TRE Sport er lavet i et eksklusivt, skandinavisk design, og udover at have en super lyd og en suveræn pasform har det en batteritid på hele 9 timer ved brug, 10 dages standby-tid og en rækkevidde på 15 meter. Headsettet er desuden sved- og vandafvisende, har stemmestyring, og så kan du kontrollere musikken eller besvare opkald uden at tage telefonen op af lommen.


Få Sudio TRE Sport sammen med 4 numre af Aktiv Træning for KUN 179,50 kr. (+ 39,50 kr. i porto). Du sparer hele 887 kr. Men lad være med at vent for længe, for vi har kun et begrænset antal. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: