And Andebryst er kaloriefattigt, men samtidig fyldt med proteiner

And: Vitamin- og proteinrig superfood

Anden fortjener at være mere end en juledelikatesse, for især andebrystet gemmer på masser af sundhedsfordele og gode proteiner til musklerne.

2. december 2016 af Martin Kreutzer

Bedste valg af and

Brystet er langt den bedste udskæring, for i det muskuløse stykke and gemmer der sig en masse proteiner. Fjerner du andens skind, reducerer du fedtindholdet til et minimum, og du kan sætte tænderne i et stykke kød, der tåler sammenligning med de bedste stykker oksekød. Gå efter vildanden, der er ekstra mager og har en bedre fedtsyresammensætning end opdrættede ænder.

Bedste tilberedning af and

Andekødet kan godt blive lidt tørt, hvis du steger det for hårdt. Samtidig kan der ligesom i oksekød dannes potentielt kræftfremkaldende stoffer – de såkaldte stegemutagener – hvis du branker andekødet. Grill, og steg helst med skindet på, og fjern det inden servering. Eller kog det afpudsede andekød. Sidstnævnte tilberedningsform forhindrer enhver dannelse af skadelige stoffer.

Bedste tilbehør til and:

En proteinbombe som andebrystet kan med fordel matches op med en fyldig kålsalat. Særligt hvis du har slankefokus, vil du kunne glæde dig over, at andebrystet får hele måltidet til at hvile godt og længe i mavesækken. Et ekstra plus ved at supplere med kål eller andre C-vitaminrige grøntsager, fx peberfrugter, er, at vitaminerne fremmer kroppens optagelse af andebrystets jern.

Bedste tidspunkt at spise and

Man kan spise andebryst på alle tidspunkter af døgnet, men med sit store indhold af restitutionsfremmende proteiner er det oplagt at placere and i det måltid, der følger efter en god, hård omgang træning. Både krævende intervaltræning og styrketræning kalder på ekstra proteiner, som brystkødet fra anden altså er yderst leveringsdygtigt i.

Sundhedsfordele ved and

  • Andekødet er propfyldt med proteiner, der rummer alle de essentielle aminosyrer, som vi har behov for. Det gør and særdeles velegnet til muskelopbygning, fx efter hård træning.

  • Der er kun omkring 150 kcal i en portion af andebrystet. Det er forsvindende lidt og gør, at der ud over grøntsager og lidt fuldkorn er plads til en god olie-eddike-dressing, pesto eller en kraftfuld vildtsauce i et velkomponeret måltid.

  • Fedtindholdet er under 5 procent i and og dermed på niveau med magre kødudskæringer. Vælger du vildand, sparer du yderligere fedt, og samtidig kan du glæde dig over, at noget af fedtet består af ekstrasunde omega-3-fedtsyrer, som anden har optaget fra sin naturlige føde.

  • And er fuld af B-vitaminer, som indgår i kroppens stofskifteprocesser og blandt andet sikrer, at du udnytter madens næringsstoffer optimalt.

  • Jernindholdet i and er tårnhøjt og af en letoptagelig type. Det er guld værd, hvis du har en lav blodprocent – eller dyrker langdistancetræning, hvor én af kroppens tilpasninger er produktionen af flere røde blodlegemer. Dette kræver nemlig, at du får ekstra meget jern fra kosten.

Opskrifter med and

Her er nogle gode, sunde opskrifter med and og andebryst:OPSKRIFT: Pastasalat med andOPSKRIFT: Andebryst med røde ris

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: