© Istock

Avocado: Superfood springfyldt med sundt fedt og fibre

Avocadoen er både fed og rig på kalorier, men det bør ikke afholde dig fra at bruge frugten. Tværtimod, for fedtet er godt for hjertet, og det grønne kød er rigt på kostfibre og vitaminer.

24. februar 2015 af Martin Kreutzer.

Avocado er for mange en frugt, som bedst egner sig til en omgang guacamole, som bagefter skylles ned med en øl. Andre går en bue uden om avocadoen, da den rygtes for at være en fedtbombe fyldt med kalorier.

Næringsfordele ved avocado

Kalorieindholdet i en avocado bør du dog bestemt ikke lade dig skræmme af. En mellemstor avocado indeholder ca. 275 kcal. og heraf udgør ca. 26 g fedt. Næsten al fedtet er dog af den monoumættede slags, som bliver rost og får hjertelægerne til at klappe begejstret i hænderne og tale om middelhavskøkkenets fortrinligheder.

Ud over sundt fedt byder avocadoen på masser af kostfibre. De er med til at sænke kolesteroltallet og risikoen for flere kræftsygdomme. En enkelt avocado dækker omtrent 25 procent af dagsbehovet for disse ufordøjelige planterester, og den er dermed en af de helt store perler på dette område. Den fede avocado er også stoppet med vitaminer og mineraler, og derfor fortjener den så absolut status som et vaskeægte bud på betegnelsen ‘superfood’.

Opskrift på avocadosalat med hytteost.

Boost det!
  • Bedste valg: Jo mere moden avocadoen er, jo mere sprudler den af de styrkende næringsstoffer. Derfor bør du gå efter de modneste af slagsen eller lade dem modne derhjemme. Vil du sætte fart i modningen, så kom avocadoen i en frysepose sammen med et par æbler. De afgiver stoffer, som kickstarter avocadoens modningsprocesser.
  • Bedste tilberedning: Det er optimalt at spise avocadoen rå – og helst hurtigst muligt, efter at du har skåret den op. Avocadokødet er meget udsat for iltning, og ud over at give den en kedelig grå farve koster disse iltangreb en masse værdifulde antioxidanter. Er du nødt til at skære avocadoen ud, længe før den skal fortæres, så pak den lufttæt, og giv den eventuelt et stænk citronsaft.
  • Bedste tilbehør: For at balancere retten er det vigtigt, at du vælger en mager proteinkilde til avocadoen. Fedt kød, fjerkræ med skind og fede fisk driver fedtet i vejret, og dermed også kalorieindholdet, som hurtigt overskrider fornuftsgrænserne. Så skal avocado indgå i aftenens menu kan du med fordel vælge kylling, kalkun eller rejer med avocado. Skal du lave en hurtig omgang frokost kan du lave en avocadomad på rugbrød, evt. med lidt pesto under.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: