Forskellige citrusfrugter
© Thomas Dahl og wichmann+bendtsen

Citrusfrugter: Vitaminrig superfood

De saftige, søde og syrlige citrusfrugter er kendt for deres høje vitaminindhold, men de har faktisk meget mere at byde på.

23. marts 2017 af Martin Kreutzer

Superfood: Citrusfrugter

Appelsiner, mandariner og alle de andre citrusfrugter er om noget synonym med C-vitamin, og det hører da også til én af frugttypens helt store forcer. 

Typisk dækker 100 gram af frugterne et sted mellem 50 og 100 procent af dit daglige behov for vitaminet, som i fordums tid reddede søfarerne fra skørbugens fatale konsekvenser.

I dag er det næppe angsten for skørbug, der får nogen til at spise citrusfrugt, men i stedet den friske, læskende smag – og en tro på, at de mange C-vitaminer yder et fortrinligt værn mod forkølelse. 

Det er i hvert fald antagelsen, for forskningen på området tyder ikke på, at der er meget at hente på den front.

Til gengæld kan du glæde dig over, at du med masser af C-vitamin i blodet giver kroppen optimale muligheder for at opbygge styrke i dine led og sener. Det er blandt andet af uvurderlig betydning for dig, der belaster kroppen med hårdt fysisk arbejde eller udfordrende træning. 

For i kølvandet på hård træning støtter C-vitamin kroppens opbygning af stærke led og sener – forudsat at du er dækket godt ind med vitaminet.

Træningsmæssigt interessant er også, at C-vitaminrige frugter og grønsager fremmer optagelsen af jern fra maden. 

Det er vigtigt, hvis du kæmper med en lav blodprocent eller gerne vil give kroppen muligheden for at producere flere røde blodlegemer, som kan transportere masser af ilt rundt i systemet.

Citrusfrugterne egner sig både til hovedretter, desserter, smoothies og meget andet. Så spis løs, og nyd det friske skud vitaminer.

Alt du skal vide om citrusfrugter:

  • C-vitaminindholdet er højt i dem alle, men der er dog væsentlig forskel på appelsinens 60 mg/100 gram og mandarinens forholdsvis beskedne 27 mg.
  • Den gigantiske pomelo er både rig på energigivende kulhydrater og styrkende C-vitaminer. Det gør den til en perfekt del af det restitutionsfremmende eftertræningsmåltid.
  • Citrusfrugterne gemmer på flere hundrede plantestoffer, der potentielt kan gøre gavn i kroppen ved at stive immunforsvaret af. Så selvom C-vitaminerne måske ikke i sig selv værner mod forkølelse, kan der være andre dele af citrusfrugten, der reelt gavner.
  • Brug altid skrællen fra en økologisk, usprøjtet appelsin, lime eller citron. De konventionelt dyrkede er fulde af sprøjtemiddelrester på overfladen.
  • Det er æteriske olier i skrællen, der giver den sin karakteristiske smag. De virker samtidig bakteriedræbende og kan berolige maven. Brug derfor skrællen, hvor du kan komme til det, og glæd dig over en symfoni af smag og sundhed.
  • Der er godt med fibre i citrusfrugterne. Typisk ligger indholdet mellem 2 og 3 gram pr. 100 gram, hvilket betyder, at en enkelt appelsin faktisk dækker op imod 10 procent af dit daglige behov for disse ufordøjelige planterester.
  • TIP: Skip juicen. Den er stort set blottet for fibre og har mistet langt de fleste plantestoffer. Til gengæld er den lige så kalorierig som en sodavand og mætter lige så lidt. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: