© Istock

Derfor kan ingefær kurere forkølelse og lindre gigt

Ingefær bør være i ethvert køkken. De antiinflammatoriske gingeroler giver nemlig ingefæren styrkende kvaliteter, der hjælper mod en lang række sygdomme.

6. april 2016 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer og madskribent Anne Larsen.

De aktive plantestoffer er de såkaldte gingeroler, som virker som en kraftig antioxidant, der hjælper kroppen med at bekæmpe betændelsestilstande. 75 % af alle gigtpatienter oplevede lindring i knæsmerterne, når de fik ingefærtilskud.

Ingefæren er rig på æteriske olier, som gavner fordøjelsen og samtidig virker antiseptisk. Dermed hjælper de med at dræbe potentielt skadelige bakterier, blandt andet i halsen.

Du behøver ikke at proppe dig med ingefær for at høste rodens gavnlige effekter. Snit fx et par centimeter i aftensmadsretten eller 10-15 gram i en grønsagssmoothie – så er du flyvende.

Forskere har sat ingefær positivt i forbindelse med bekæmpelse af alt fra diverse kræftformer til søsyge, gigtlidelser, kredsløbsproblemer og leverskader.

100 %. Så meget mere fyrig bliver din ingefær, hvis du koger den. Årsagen er, at de fleste gingeroler omdannes til en ny type – shogaoler, som er karakteriseret ved en stærkere smag.

Skrab skrællen af ingefæren. Over 95 % af de gavnlige stoffer gemmer sig i kødet, så der er ingen grund til at spise den trælse skræl.

Boost din ingefær!

  • Bedste valg: Det er klart bedst at vælge en økologisk ingefær, der er fri for de sprøjtemiddelrester, som ellers trænger igennem skrællen. Tjek udseende og konsistens, og undgå bløde pletter eller træagtig struktur. Bryder du dig ikke så meget om ingefær, kan du i stedet snuppe et par kapsler, som fås nede på apoteket. Selvom den friske ingefær er det bedste valg, er der stadig masser af krudt i pulveret.
  • Bedste tilberedning: Det er fremragende at anvende rå ingefær i madlavningen, for det bevarer flest af de kraftfulde stoffer. Især koncentrationen af gingeroler, som er de mikroskopiske plantestoffer, der giver knolden sygdomsforebyggende egenskaber, er i top i den rå variant. Det samme gælder indholdet af æteriske olier, som blandt andet er gode til at bekæmpe et spirende halsonde ved forkølelse.
  • Bedste tilbehør: Ingefæren er en koncentreret kilde til den saft og kraft, som man ellers får ved at spise store mængder frugt og grønt. Bruger du ingefær alternativt til disse, bør du dog få dine kostfibre ved fx at spise noget groft brød, gryn eller fuldkornspasta i samme måltid. Du kan også bare spise mange grove grønsager, som sammen med ingefæren udgør en kraftsprudlende cocktail.
  • Bedste timing: Undersøgelser viser, at indtagelse af kraftfulde plantestoffer umiddelbart efter hård træning kan svække immunforsvaret. Gem derfor en kraftfuld superfood som ingefæren til nogle timer efter træning. Her vil de gavnlige stoffer medvirke til at fjerne ømhed i led og sener efter hård træning. Samtidig stiver du dit immunforsvar af, så du nedsætter risikoen for at hive en forkølelse i land.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: