Kål er en superfood
Kål er en superfood

Kål giver din sundhed et ordentligt spark. Spis gerne kål dagligt og i store mængder.

© Thomas Dahl og wichmann+bendtsen

Kål: Så sunde er de 8 forskellige kålsorter

Kål i alle afskygninger sprudler af sundhedsfordele, som kroppen slet ikke kan få nok af. Her er alt du skal vide om de 8 forskellige kålsorter.

29. august 2017 af Martin Kreutzer

Når talen falder på styrkende råvarer, er de fleste eksperter enige om, at kål er et af naturens helt store pletskud. Bag kålens lidt bitre smag gemmer der sig et hav af vigtige næringsstoffer, som blandt andet stiver immunforsvaret af, holder tarmene i topform og tilfører dine led og sener en uforlignelig styrke. Vil du gøre én god ting for dig selv, så gør det til en vane at spise kål – gerne dagligt og i store mængder.

Spidskål

I selskab med de mere kraftfulde kåltyper formår spidskålen ikke for alvor at imponere. Spidskålens primære trumf er, at den er mild og venlig i smag og konsistens og trods alt indeholder fem gange så mange antioxidanter som den iceberg, den ofte erstatter på tallerkenen.

Rødkål

Flot ser rødkålen ud, og både smag og sundhedsværdi er i top takket være masser af fibre og kraftfulde plantestoffer. Undersøgelser har påvist en halveret risiko for at få brystkræft hos kvinder, der spiser meget rødkål, sammenlignet med dem, der ikke spiser rødkål. Husk at styre uden om den konserverede kål, der er proppet med sukker.

Rosenkål

Rosenkålen er måske den mest potente kål overhovedet. En af rosenkålens forcer er indholdet af de kraftfulde isothiocyanater. Særlig opmærksomhed tiltrækker stoffet glucoraphanin sig, for når du tygger din rosenkål, omdanner enzymer det til det noget mere kendte sulforafan, som potentielt kan forebygge hjerte-kar-sygdomme.

Savojkål

Pæne mængder C-vitamin går hånd i hånd med masser af betakarotin og er med til at løfte kålens immunforsvarsstyrkende egenskaber. Herudover er det især det lave kalorieindhold og de pæne mængder kostfibre, der løfter kålen og gør den oplagt som slankemad. Fintsnittet egner især de indre blade sig fremragende til råkostsalater, hvor kålen giver kaloriefattig fylde.

Grønkål

Indholdet af kostfibre i grønkål er tårnhøjt. Det sikrer mæthed og en god fordøjelse. Langsigtet kan fibrene i kålen være med til at holde kolesteroltallet nede og beskytte mod visse kræftformer. Grønkålen bugner også af C-vitamin, store mængder betakarotin og knoglestyrkende kalcium.

Palmekål

Palmekålen deler kvaliteter med broccoli og rosenkål. Det gælder også kålens tendens til at skabe luft i tarmen. Trøst dig med, at det er værst i starten. Efter nogle uger har tarmsystemet vænnet sig til kålen, og luftdannelsen reduceres. Det hjælper også at fryse kålen ned et par dage eller varmebehandle den.

Hvidkål

Lad dig ikke narre af den blege farve, for hvidkålen gemmer på en masse antioxidanter med så farverige navne som isothiocyanater og indoler. Hvidkålen har et ganske lavt kalorieindhold og så meget C-vitamin, at en almindelig portion dækker hele dit dagsbehov.

Broccoli

Hvis du kigger nærmere på en buket broccoli, er det ikke svært at forstå, hvorfor kålen er sprængfyldt med mikroskopiske plantestoffer: De utallige små toppe og forgreninger i broccoliens buketter giver dens overflade et kæmpeareal. Det er netop her på overfladen, de fleste kraftfulde plantestoffer gemmer sig. Gram for gram får du derfor langt flere af de såkaldte fytostoffer fra broccoli end fra grønsager med en mere jævn overflade. 

6 inspirerende opskrifter med kål

 En hurtig og lækker ret, der giver dig al den smag og sundhed fra kålen, du har brug for.

Smagfuld suppe, hvor du sagtens kan bruge flere slags kåltyper, hvis du har lyst.

Drøm dig til varme himmelstrøg med denne sunde kål-ret, der kan laves på 30 minutter. 

Sprød og lækker kålsalat med smag af Asien. Retten er hurtigt lavet og fungerer perfekt som tilbehør til fisk og kylling. 

Giv den klassiske fiskedelle et smagfuldt og sundt tvist med denne kålopskrift, hvor chili, lime og ingefær giver ekstra smag.

Sundt og velsmagende måltid, hvor de store spidskålsblade fungerer som selve wrappen. Fyldt med krydret oksekød, frisk spinat, jalapenos og cremefraiche. 



Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: