Laks er superfood
Derfor skal du spise laks

Laks er sprængfyldt med sunde næringsstoffer.

Laks: Vitaminrig superfood

Laks er populært som aldrig før – og med gå grund! Laks er nemlig en superfood, der nærmest svømmer over af sunde stoffer, d-vitamin og omega-3.

7. januar 2017 af Martin Kreutzer

Laks

Laks fortjener bestemt titlen som superfood. Her kan du blive klogere på, hvorfor laks er sundt, hvordan du bedst tilbereder laks - og meget mere.


Bedste valg af laks

Der er meget kritik af dambrugslaksen, som modsat vildlaksen er løs i kødet og federe, end godt er. Medicinrester og dårlig foderkvalitet gør, at det dyrere, men også langt sundere valg er en vildlaks – eller alternativt laks fra et økologisk dambrug. 

En norsk undersøgelse har desuden vist, at vildlaksen rummer mere omega-3 end dambrugslaksen.


Bedste tilberedning af laks

Generelt gælder, at laks er sund, stort set uanset hvordan den tilberedes. Skal det være optimalt, så vælg en fersk laks, som du damper skånsomt i ovnen. 

Røget laks indeholder en masse salt og potentielt sundhedsskadelige røgrester, mens der på overfladen af en grillet laks kan dannes de samme skadelige stegemutagener som på branket kød.


Bedste tilbehør til laks

Laks har uhyre mange kvaliteter. Hertil hører en masse gode fedtstoffer, som gør, at tilbehøret til laks gerne må være fedtfattigt for at holde kalorieindholdet nede. Vælg derfor at kombinere den med en rustik – gerne kålbaseret – salat, og glæd dig over, at laksens fedtstoffer hjælper dig med at optage flest muligt plantestoffer fra den sundhedssprudlende kål.


Bedste tidspunkt at spise laks

Laks er så sund, at du kan spise den morgen, middag og aften. I forhold til at maksimere udbyttet kan du dog med fordel spise laks som en del af et godt restituerende måltid efter træning, hvor laksens næringsstoffer hjælper med at sætte turbo på helingen af de mikroskopiske skader, som naturligt følger med et udfordrende træningspas.


Sundhedsfordele ved laks

  • Laks er rig på D-vitamin: I den mørke vintertid er det en udfordring at holde energiniveauet oppe. Det kan til dels skyldes mørket og kulden, men ofte kan det også være noget så simpelt som mangel på D-vitamin. Dette hormonlignende vitamin, som både giver energi, styrke og et opløftet humør, får vi fra solen – og fra den fede laks.

  • Laks er rig på kvalitetsproteiner: Uanset om det er mæthed eller muskelopbygning, der er målet, så har du brug for kvalitetsproteiner. Laks rummer masser af disse vigtige byggesten, og de er tilmed af højeste kvalitet. Det bliver ikke bedre end det.

  • Laks er rig på sunde fedtsyrer: Omega-3-fedtsyrerne står nærmest i kø for at styrke din krop på alverdens måder. De er bl.a. byggesten for hjernen, i stand til at holde kredsløbet sundt og formår at få bugt med begyndende overbelastningsskader.

  • Laks er rig på selen: Ligesom andre fisk og skaldyr er laks rig på selen. Mineralet hører til naturens kraftigste antioxidanter, der formår at stive immunforsvaret af, så livsstilsygdomme holdes stangen.

  • Laks uden tungmetaller og pesticider: Parkér roligt frygten for tungmetaller og pesticider. Problemerne er primært knyttet til store rovfisk, som helleflynder og sildehaj, mens en laks af god kvalitet kan nydes uden bekymring.

Opskrifter med laks

Laks hollandaise: klik her!

Laks med appelsin og ingefær: Klik her!

Laks på asiatisk: Klik her!

Laks i ovn med grønkål: Klik her!

Æggekage med laks: Klik her!

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: