Store portobellosvampe
Portobello er en god alternativ kilde til ‘kødsmagen’ umami. © iStock

Portobellosvampe booster din sundhed

Året rundt er portobellosvampen genial for din sundhed. Den store svamp er spækket med sundhedsfordele, fattig på kalorier og rig på smag. What's not to like?

12. januar 2017 af Martin Kreutzer & Anne Larsen

Derfor er portobellosvampen det bedste valg: 

Andre svampe, som crimini og kantarel, deler nogle af portobelloens kvaliteter, men med sin unikke størrelse og konsistens kan den dog tænkes helt anderledes kreativt ind i kosten. Det alene gør, at den fortjener en plads i køleskabet – og på spisebordet. Portobello indeholder i lighed med markchampignonen mest tørstof og smager derfor af mest.

Bedste tilberedning af portobellosvampen: 

Der er talrige måder at tilberede svampen på. Hvad du vælger, bør langt hen ad vejen bero på, hvordan du vil have den til at smage. Den kan både bages, sauteres og grilles. Men én ting er dog ‘forbudt’, nemlig kogning. Ud over at det resulterer i en kedelig konsistens, så taber du alt for mange af svampens gode mineraler til kogevandet.

Godt tilbehør til portobellosvampe:

Svampen er yderst kaloriefattig, og den smule, der er i den, stammer i overvejende grad fra kulhydrat og lidt protein. For at måltidet som helhed favner samtlige relevante næringsstoffer – og i processen mætter optimalt – er det godt at kombinere svampen med en sund fedtkilde, fx fra pesto, avocado eller en skefuld olie.

På dette tidspunkt skal svampen spises: 

Portobellosvampen kan nydes på alle tidspunkter af dagen, men da den giver mulighed for at fylde maven med et fåtal af kalorier, egner den sig perfekt til fysisk inaktive dage, hvor der er sund fornuft i at holde hus med kalorierne. Indgår den i et eftertræningsmåltid, bør du til gengæld spæde op med ekstra kulhydrater for at sikre tilstrækkelig opfyldning af kroppens energidepoter. 

Portobellosvampens sundhedsfordele: 

  • Der er kun lige knap 20 kcal i en almindelig portobello­svamp. Det betyder i praksis, at en voksen mand forbrænder 40 svampe på en 10 km løbetur. Så det er ikke dem, du bliver fed af!
  • Svampen er en fortrinlig kilde til kalium, et mineral, som blandt andet har gunstig indvirkning på dit blodtryk. Analyser viser, at en enkelt svamp dækker omkring 20 procent af hele dit daglige behov for mineralet.
  • I lighed med andre svampe indeholder portobellosvampen en særlig aminosyre, som ifølge flere forskere kan beskytte kroppens dna mod iltskader. Andre stoffer i svampen udviser antiinflammatoriske egenskaber.
  • Der gemmer sig en lang stribe vitaminer og mineraler i svampen, blandt andet selen, som er en kraftig antioxidant, og B-vitaminet niacin, som spiller en central rolle i kroppens stofskifteprocesser. 
  • Undgå, at svampen bliver fugtig, når du opbevarer den. Kom den helst i en papirspose, og placér den i køleskabet, hvor mørke og kulde sikrer bedst mulig holdbarhed. Lagret på den måde er den også lækkert frisk efter en uges opbevaring.


Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad irriterer dig mest i fitness-centeret?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: