© iStockphoto

Superfood: æg

Æg er i virkeligheden én stor vitaminpille, som du roligt kan spise dagligt – og specielt når du skal restituere efter hård træning.

23. januar 2015 af Martin Kreutzer.

Æg er en genial vej til at restituere hurtigt efter et hårdt træningspas. Det skyldes, at de indeholder et hav af proteiner af høj kvalitet og derfor er kilde til en optimal mængde af aminosyrer, som er guf for restitutionen.

Tidligere har æg været en udskældt fætter, som blev sat i bås som kolesteroltallets helt store fjende nummer ét. I dag er vi heldigvis klogere, og international forskning har i de senere år gang på gang frikendt og hædret hele ægget som en absolut sundhedsbombe.

LÆS OGSÅ: Æg er sundt – se hvorfor du skal spise løs!

Selv hvad angår den udskældte gule æggeblomme, er vi blevet klogere. I dag ved vi, at man roligt kan spise æg hver dag, fordi de er så rige på opbyggende stoffer og fylder kroppen med både E- og D-vitamin, jern, selen, protein og sunde fedtsyrer. Vi ved også, at de gode sager primært kommer fra selve æggeblommen.

En anden force er, at æg mætter i lang tid og derfor modvirker, at du føler trang til at kaste dig over søde sager på grund af sult i løbet af dagen.

Boost det!
  • Bedste valg: Du kan vælge de æg, du vil. Bortset fra dyreetisk refleksion over hønens trivsel er der ingen forskel, når man sammenligner æg fra burhøns med æg fra fritgående og økologiske høns. Du kan såmænd også frit veksle mellem fx vagtel, and og høne, for når det kommer til de ernæringsmæssige kvaliteter, så er æg bare æg.
  • Bedste tilberedning: Det gør ingen forskel, om du koger, spejler eller rører dine æg sammen, for uanset hvordan du tilbereder et æg, får du alle de gode stoffer indenbords. Salmonellarisikoen er i dag så lav, at man ikke længere advarer mod at spise rå æg, men vil du helgardere dig, er der stadig sund fornuft i at vælge pasteuriserede æg, når de indgår i en ret, der ikke varmes op.
  • Bedste tilbehør: Æg er supersunde og byder på proteiner af samme høje kvalitet som dem, du finder i de bedste kødudskæringer. Fedtindholdet er dog forholdsvis højt og på niveau med det mellemfede hakkede oksekød, og derfor er det en rigtig god idé at kombinere æggene med magert tilbehør i form af grove grønsager og fx nye kartofler.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: